Pemuka Kenang
Tiap-tiap jeman
bisi ngembuan penanggul iya empu. Iya enda ulih rari ari filosofi abad ke 20 ti
udah ditempa bepelasarka pengerenjan daya bepikir. Pekara tu nyadi enti
diperatika ari reaksyen ngagai bidang nya ba abad ke sebedau tu.
Batang Kenang
Bisi beberapa
kelai ti ngasuh bala raban pemikir abad ke diatu ngaga simpul penemu sida
senentang sistem filosofi ti udah diungkupka jeman tu. Simpul penemu sida
nyengkaum krisis tikas peninggi sereta pemanah mensia sepengudah Perang Dunya I
enggau II, penanggul ekonomi sereta penatai teknologi tinggi arus informasyen. Simpul
penemu raban filosofi bepelasarka hal baka fenomenologi, positivisme-logik,
vitalisme, ekstensialisme, filosofi analitik, pragmatisme enggau ke baru nya
dikumbai pascamodenisme.
Jean-Francois Lyotard,
siku ari pemikir sereta raban filosofi Peranchis kala nulis bup ti dikumbai iya
“The Post Modern Condition: A Report of
Knowledge (1979)”. Nitihka penemu Jean, iya enda besetuju enggau atur
pemikir modenisma, iya nya jeman sepengudah Renaissance datai ke pun abad ke 20.
Ku iya, abad maya nya dikelaika enggau pemansang teknologi pemadah lalu amat
relevan (ngena) enggau realiti (sengala) kemaya hari tu tauka realiti
kontemporari.
Mayuh orang enda
ngasaika era moden tu jauh tinggal enti diperatika ari sukut pemansang. Jeman
tu berubah lebuh mensia mayuh tebal agi ngemeratka pengidup sosial enggau ekonomi.
Nya kebuah sida tau dikumbai mensia pasca-industri iya nya mensia ti balat
begunaka barang sereta bepakaika mayuh macham pemakai kemaya hari tu. Sida tau
mega digela konsumerisma tauka penguna segala macham utai.
Ba abad kediatu
mega kitai ulih meda penatai komuniti
media, kapitalisma multinasional enggau mayuh macham teknologi informatik ti
baru sereta ti bisi kaul enggau komunikasyen.
Pengkritik
pascamoden Amerika, Fredrick Jamerson dalam bup iya “Postmodernism: On the Cultural Logic of Late Capitalism (1984)”
madahka pekara ti berubah tu ngenataika tukuh format baru dalam budaya enggau
seni mensia mayuh.
Leka jaku pascamodenisma
disebut enggau terang dalam bup Rudolf Pannwitz, “The Crisis of European Culture (1947)” ti nyaraka penemu senentang
tukuh khas modeniti ti nyereminka pemenang ngagai pengachau ti nyadi.
Leka jaku ti
sama mega dikena Arnold Tonybee dalam karya kedut iya ti dikumbai “A Study of History (1947)”. Nitihka
Arnold, reti pascamoden nya nerangka reti jeman politik ti berubah ari daya
bepikir belalauka menua ngagai runding nengah chara interaksyen global.
Penulis sereta
tukang kritik sastera menua Amerika baka Irving Howe dalam esei iya “Mass Society and Postmodern Fiction (1959)”
ngena leka jaku ti sama dikena midaka teks pascamoden enggau litericha besai
moden.
Nya alai,
pascamoden ukai nandaka peninggi budaya baru sepengudah era moden tang iya
nandaka budaya ti deka tusur luya dudi hari ila.
Ba bidang litericha,
arus pascamoden deka ngerapitka kaul entara budaya ti tinggi enggau budaya ti
popular lalu ngemunaska bida di entara kedua-dua bengkah pekara nya.
Penulis
pascamoden dikumbai penulis ke ulih nguasa mayuh bengkah bidang sereta teleba
enggau relialiti teknologi. Sida udah besedia matau mayuh bengkah mitos sereta
dimensyen erotika. Empas ari penatai
pascamoden ulih dipeda ari penatai raban feminisme sereta enggau peminta tauka
hak ti pukul rata enda ngira lelaki tauka indu.
Karya-karya seni baka “The
Second Sex (Simone De Beauvoir),
Sexual Politics (Kate Millet), Feminine Mystic (Betty Frieden), The Mermaid & Minotour (Dorothy
Dimerstein) nya sekeda ari karang ti
bisi besaraka penemu pasal feminisme enggau hal ti nadai bebagi-mida antara
indu enggau lelaki. Pengawa tu majak nyadi di menua Eropah asil ari timpuh
pascamoden. Kelimpah ari nya mayuh agi karya ti mandangka peminta ti sama.
Dalam hal ti
bekaul senentang pekara seni, budaya enggau bansa kitai kelebih agi Malaysia
tauka bansa Iban mar amat dipejuraika ketegal empas pascamoden. Tang kitai
kemaya hari tu nyau nyadi barang konsumer ti dipedagangka orang nengah arus hedonisme
televisyen enggau media. Tanda tauka
evidens tu ulih diperatika ari program ti kenataika di kacha televisyen lalu
kitai mayuh sechara enda sengaja nyadi orang ti ngeluluka cherita nya.
Penutup Kenang
Budaya sereta seni
mensia mayuh kemaya hari tu balat bendar ngembuan kaul entara pangan diri dalam
era paskamoden. Filosofi ditempa bepelasarka pengerenjan daya pikir ngujungka
kitai mayuh semampai nyadi penguna barang tauka nyadi ejen konsumerisma.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan