Bejalai mindah ari alai siti ngagai alai ti bukai;
bedarat, mindah ngagai menua bukai ngiga pengawa dikena ngulihka reta tengkira;
pegi; belelang. Belelang datai ari urat jaku
lelang. Reti lelang nya pegi ngampar lama ninggalka menua diri enggau nadai
meruan tuju. Pegi –
bejalai keluar ari menua diri begigaka utai ti dijuluk ati; mindah ngagai menua
orang laban bisi utai berat dipeguna deka digiga baka sampi tu:
Niang Minggat apai Runai kami ga ngimbai,
Alai tembai ke tebantai nyadi tuai dipeguna tuan,
Tang jawang iya enda ngasika perarang ajar tuai,
Enggai enda bara ingga mejuh jauh pejalai,
Pegi ke nengeri Pulau Panai,
Ngiga rangki besai ke simpai ibang lengan,
Nya kebuah iya bekata laya jung enda pulai.
Parai di ujung Tanjung Binjai seberai Nanga San.
(Serebareti Jaku Iban)
Uji peratika jaku
Peter Kedit senentang kebuah bala Iban bejalai.
An important indication of the value place on mobility in the Iban
community is the custom of bejalai. The Iban custom of bejalai encourages
young men to leave their longhouse and venture out into the world to seek
wealth, material goods and social prestige.
In the old days, bejalai which involved warring expeditions or migration to
another area was common, due to the necessities of shifting cultivation In the
late, 1900s, many bejalai missions involved collecting jungle products in exchange for priced
antique Chinese jars. These voyages are
"omewhat in the spirit of the medieval European quest seeking old Chinese
jars, sometimes, imbued with magical powers, instead of the holy grail or
fragments of the true cross."' (Peter Kedit
IBAN OF SARAWAK: A Southeast
Asian Austronesian People.27 June
1999)
Enti dikalihka baru jaku di atas nya kurang lebih
munyi tu. Indikator ti pengabis beguna nentuka mobiliti tauka pemindah komuniti
Iban nya bepun ari adat asal ti dikumbai bejalai. Adat bejalai bansa Iban
meransang orang bujang ninggalka rumah panjai sida lalu bejalai ke dunya luar
ari menua sida begigaka reta tengkira, pengaya, pengeraja sereta engga prestij
ari sukut sosial. Menya, aktiviti bejalai nyengkaum pengawa ngayau, pindah ke
menua baru ketegal deka bumai. Dalam taun 1900, aktiviti bejalai tu lebih
ngagai pengawa begigaka asil kampung laban deka ditukar enggau tajau china.
LEBUH ti bejalai ba menua orang, enti dulu kelia tau
mega dikumbai belelang laban lebuh taun 1960-an tauka sebedau nya, enti bala
Iban bejalai ke menua bukai selalu iya dikumbai nurun belelang laban lama amat
deka mulaika diri empu. Mayuh nya terus belelang enda tepulaika diri ngagai
menua asal, bebini tauka belaki ba menua orang. Pekara baka tu nyadi nyangka laban dulu kelia
ukai baka ke diatu. Kereban pengangkut agi kurang lalu ditambah mega enggau
jalai ti enda datai ba kaki tangga baka kediatu. Kelimpah ari, jeman kelia
nadai bekenaka telefon. Reti nya nadai rengka rama ke besangkaut paut enggau
teknologi, penerang enggau komunikesyen (ICT), ke ulih dikena ba ujung jari,
ulih kena begigaka pangan diri sereta ulih datai ba sebengkah-sebengkah menua
ke dituju enggau lengkas sereta jampat.
Lebuh bala Iban nurun bejalai tauka belelang, jaku
ajar sereta iya ke selalu diberi sida ke tuai nyadika ‘bekal’ maya ba menua
orang, begulai enggau orang bukai iya nya rambai jaku ti munyi tu; ‘Bejalai
betungkatka adat, tinduk bepanggalka pengingat’. Reti rambai jaku tu iya nya chara
kitai tau mai diri lebuh ba menua orang, begulai enggau orang ngambika enda
bulih penusah tauka charut enggau orang bukai.
Leka jaku nya mega dikena nyadika malin ngambika kitai
semampai ngingatka diri empu awakka senang ngidupka diri begulai enggau orang
bukai. Adat sereta basa nya beguna kelebih agi lebuh kitai begulai enggau orang
ke bepangkat, tang lebuh maya begulai enggau bala kaban enggau ‘nembiak redak’
adat sereta basa mega beguna bendar.
Nya meh kebuah orang tuai jeman kelia menya nengkebang
leka jaku tauka sempama nya, ngambika nyadika chuan sereta teladan, kelebih agi
dituju ngagai sida ke rebak baru. Taja pan baka nya bisi mega maya utai
belebas, lebih agi jeman moden kemaya hari diatu. Pekara tu nyadi, kelebih agi
senentang adat tauka chara pengidup raban bansa Iban ke diau di rumah panjai
dulu menya. Mayuh aktiviti ba rumah panjai tauka menua nya enda tentu engkeman
enti terus dikemeranka tauka dikena lebuh ti diau di nengeri. Mayuh mega begunaka
Iban empu meratika orang bukai, nitihka singkang orang bukai dalam mayuh
bengkah pengawa.
Sebengkah agi adat sereta basa ke selalu disebut orang
ke tuai di rumah panjai, “semampai ngemaruhka diri, enti begulai enggau orang”.
“Anang rigang-rigang, anang ngeringka diri”. Nya jaku ke selalu didinga. Lebuh diperatika
baru mayuh nya amat sereta endang tau nyadika lalau sereta tenggau lebuh
begulai enggau orang bukai.
Taja pia enti diperunding enggau dalam, enda semua pekara
nya tau kelalu nyadika lalau, laban enti baka leka jaku “semampai ngemaruhka
diri”, nya nyadika lalau iya tau bendar nagang raban bansa Iban ari ti
ngemansangka diri. Kemaya hari tu, bansa Iban patut sama besemekih enggau orang
bansa bukai. Sida enda tentu ulih kelalu ngemaruhka diri, bisi orang nyebut
jelan iya, nya baru enda tinggal ari orang.
Sepekara agi nya anang kelalu kena palit leka jaku
“awakka orang dulu” tauka ngelakka orang
dulu. Tu tau ngujungka raban bansa Iban terus tinggal, enda tegagaika orang ke
sigi udah lama dulu bekejang ari mayuh sukut bidang pengawa.
Ngagai kita ke macha kenang ngarapka enda ensiban ati.
Enti asai iya penemu ditu enda tentu engkeman, ambi aja pekara tu semina leka
jaku maya berandau kediri, berandau nengali. Kelimpah ari nya iya tau mega nyadika
pun randau dikena kitai sama ngemansangka bansa Dayak kelebih agi bansa Iban
awakka ulih besemekih enggau bansa bukai, enda tinggal ngasaika pemansang,
nyulut dalam aspek pelajar ngambika tau ngemansangka diri empu enggau bansa
kitai ke dudi hari ila.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan