Pemuka Jaku

Pemuka Jaku
Niat ati penulis nengkebang siti blog ngena jaku Iban ngambika jaku tu enda lenyau mabun laya nitihka aki ini kitai ke Serawai Mandai Betangga Tunggang lalu pia mega awakka iya tau nyadika pesaka sida Titik Nasan Pantau Ajan Panjai Lengan, Tuai Sebayan ba Bedega Lintang Takang. Laman tu ukai semina ngenang pasal pemansang jaku Iban di sekula enggau budaya bansa Iban tang mega ngenang pekara pasal pengerindu diau begulai sejalai sereta bekunsi tuju pengidup enggau mayuh pupu raban bansa ba Malaysia. Kepenudi bendar, laman tu dikarapka ulih nyadika penyanding penemu ngagai bala nembiak ke agi belajarka jaku Iban baikka iya di tikas sekula, institut pematih pengajar tauka universiti.

"Dikelala Buah ari Langgu, Dikelala Basa ari Penyiru, Dikelala Bansa ari Jaku"

Jumaat, 31 Ogos 2018

Ngajar Sistem Jaku Jaku Iban: Prinsip enggau Teknik Tusun Kesepuluh


PRINSIP PELASAR NGENA KEREBAN BANTU NGAJAR

Bisi dua penemu ti belaban enggau pangan diri senentang pengawa ke bekenaka kereban bantu ngajar maya ngajar mata pelajar jaku.

Penemu keterubah ngumbai pengawa ke bekenaka kereban bantu ngajar nya ukai pekara ti patut dikemeratka raban pengajar ketegal ari tukuh penyadi jaku nya empu. Ku sida, jaku bebida enggau mata pelajar bukai ke betukuhka fakta lalu jaku nya lebih ngagai tukuh komunikatif. Nya alai, guna kereban bantu ngajar kurang dikemeratka bebanding enggau mata pelajar bukai baka Geografi tauka Sejarah. Nambahka nya mega, bisi sekeda pengajar ngembuan penemu ke madah semina bup teks aja diguna lalu kereban bantu bukai enda ibuh dikena lebuh ngajar Jaku Iban.  Bisi sekeda pengajar madah, “Kami ulih ngajar Jaku Iban enggau semitan taja pan kami jarang ngena kereban bantu ngajar kelimpah ari bup teks.”

Penemu kedua nganggap pengawa ke bekenaka kereban bantu ngajar nya tau bendar ngasuh pengawa ngajar nya semitan agi ari selama. Penyukung penemu tu madahka ukai semina penyuah ngena tang pemayuh macham kereban mega dikira. Ba sida, pengajar jaku, sida mesti semampai ngena mayuh leman kereban bantu ngajar maya ngajar. Ba penemu sida, pengawa ke bekena kereban bantu ngajar nya siti faktor ke ngasuh pengajar nya ngajar enggau efektif agi. Reti nya, pengajar ke jarang ngena mayuh macham kereban dikira pengajar ke enda efisyen. Nya kebuah ba penemu sida, sida enda pechaya enti pengajar ke semina ngajar ngena bup teks ngajar jalai jaku pengajar ulih mujur ngajar nembiak iya.

Dua iti penemu di atas nya enti diperati endang betukuh ekstremis. Penemu keterubah nya kelalu ngemaruhka tuju kereban bantu ngajar nya dikena maya ngajar jaku, lalu iya ke kedua nya kelalu ngemesaika guna kereban bantu ngajar.

Endang enda ulih disakalka agi kereban bantu ngajar nya sigi beguna amat maya ngajar jalai jaku baka mega mata pelajar bukai. Taja pia, guna kereban tu ukai bepanggai ba penyuah enggau pemayuh bansa kereban. Bisi dua faktor ti patut dikemeratka pengajar iya nya pematut kereban ke deka dikena nya enggau pemandai pengajar ngena kereban nya.

Sesebengkah kereban mesti engkeman enggau aktiviti ngajar enggau belajar ti deka dipejalaika ba bilik kelas.

Enti pengajar Jaku Iban deka nerangka sesebengkah aspek jalai jaku ngagai semua nembiak dalam kelas iya, dia kereban ke dikena iya ngayanka isi pelajar nya mesti chukup pemesai ngambika ulih dipeda semua nembiak nyengkaum sida ke duduk ba belakang bilik kelas. Charta enggau papan gulung nya dua kereban bantu ngajar ti engkeman enggau tuju tu. Taja pia enti pengajar deka bejalaika aktiviti sara penemu entara nembiak ba raban ke mit tauka bepasang, dia kad enggau bup folio nya kereban ti engkeman agi dikena.

Ba pelajar ti befokuska pengelandik mending enggau bejaku, radio enggau kereban pemain audio rekod nya dua kereban ti beguna amat. Ambika banding, pengajar ngelanggur deka mandangka kaul entara intonasyen enggau reti: intonasyen orang ke nyebut nya nentuka sekalika ayat nya ayat penerang, ayat tanya tauka ayat tekenyit baka ke diayan ba chunto di baruh tu:

1.
Timo datai lagi.
2.
Timo datai lagi?
3.
Timo datai lagi!

Pengawa ke ngena kereban audio rekoding meri peluang ngagai nembiak mending lalu meratika mayuh leman pola ayat. Pengajar mega ulih meri peluang ngagai nembiak iya belatih sereta nyerenih prestasi sida empu nengah chara ngerekod lalu bemainka baru jaku sida nembiak nya.

Kereban ti engkeman mega bisi kaul enggau kualiti sesebengkah kereban nya. Enti kereban nya digaga pengajar nya empu, katika asil ke digaga iya nya manah? Ambika banding, sebengkah charta ti ngundan ayat enggau gambar; kualiti iya diperatika ari sekeda sukut. Katika isi nya bisi kaul enggau pangan diri? Katika kereban nya ditusun enggau kemas sereta terang? Katika tulis ba charta nya chukup pemesai? Katika gambar nya ulih narit ati nembiak? Enti ngena kereban audio rekoding, dia utai ke direkod nya mesti bisi kualiti: isi iya bisi kaul, terang ari sukut jaku lalu bunyi rekoding nya mega ulih narit ati nembiak ke ninga. Kereban rekod ke dikena bemainka kereban ke direkod nya mega mesti enda jai.

Ari sukut efisien pengajar, nya tau diperatika ari penau iya ngena kereban bantu ngajar nya. Faktor pengajar mega dikira sama pemerat enggau kereban ke deka dikena iya ngajar. Sebengkah kereban ti bekualiti enda beguna enti iya dikena pengajar ke enda efisien. Pengajar mesti nemu maya sesebengkah kereban nya patut dikena sereta chara ke manah ngena kereban nya ba sesebengkah awak pelajar. Teknik ngena kereban nyengkaum chara mantaika kereban, rurun langkah mantaika isi, befokus ngagai pekara ti nyemetak, betanya saut enggau bala nembiak senentang isi pelajar enggau hal ti bukai. Ba hal bekenaka kereban elektronik dia pengajar ukai semina mesti nemu ngena kereban pengerekod tauka projektor LCD tang mega ulih ngena iya enggau chukup landik ba bilik kelas.

Nya alai, prinsip pelasar lebuh bekenaka kereban bantu ngajar ungkup ngajar jalai jaku patut dipeda ari sukut pengajar. Iya mesti milih bansa kereban ti engkeman enggau aktiviti ngajar ti udah dilanggurka iya lalu mega landik ngena kereban nya awakka ngemudahka nembiak meretika isi pelajar.




BUP SANDING PENEMU

Abdullah Hassan 1984, Linguistik Am untuk Guru Bahasa Malaysia, Penerbit Fajar Bakti Sdn.Bhd. , Petaling Jaya.

_________________ (ed) 1987, Kesalahan Bahasa dalam Bahasa Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ 1974, The Morphology of Malay, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Anthony, E.M. (ed). 1976, Reading: Insights and Approaches, Singapore University Press, Singapore.

Ashley, R.S., 1984, Successful Techniques for Teaching Elementary Language Arts, Parker Publishing, New York.

Asmah Haji Omar dan Rama Subbiah (1968), An Introduction to Malay Grammar, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ (ed)1984, Kaedah Pengajaran Bahasa. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Azman Wan Chik (1981), Prinsip dan Kaedah Mengajar Kesusasteraan Melayu, Utusan Publications, Kuala Lumpur.

_________________ 1982, Ujian Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ (ed)1986, Mengajar Bahasa Malaysia: Latihan Guru dan Bahan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Gurner, R. (1976), Language, Learning and Remedial Teaching, Edward Arnold, London.

Koh Boh Boon (1981), Pengajaran Bahasa Malaysia, Utusan Publications, Kuala Lumpur.

Koh Boh Boon (1990), Pengajaran Tatabahasa Bahasa Malaysia: Prinsip dan Teknik, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.

_________________ 1981, Pengajaran Pemulihan dalam Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ 1984, Bahan Pengajaran Kendiri Terancang, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ (ed) 1989, Perspektif-perspektif dalam Pengajaran Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ 1978, The Teaching of Malay Affixes, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.

Lado, R., (1976), Language Teaching: A Scientific Approach, Tata McGraw-Hill Publishing, Bombay.

Lim Kiat Boey (1975), An Introduction to Linguistics for the Language Teacher, Singapore University Press, Singapura.

Lufti Abas (1975), Tatabahasa Perbandingan: Predikat, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

_________________ 1976, Tatabahasa Perbandingan: Ayat, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Mackey, W.F., (1978), Language Teaching Analysis, Longman, London.

Mashudi B.H. Kader ((1981), The Syntax of Malay Interrogatives,  Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Mohd. Taib Osman (ed), (1977), Pengajaran Bahasa dan Kesusasteraan Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Nik Safiah Karim (1978), Bahasa Malaysia Syntax, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

_________________ (ed), 1986, Bahasa Melayu Tinggi: Teori dan Penerapan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ et al. (ed), 1982, Tatabahasa Dewan: Ayat. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ et al. (ed), 1989, Tatabahasa Dewan: Perkataan. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Payne, E.M.F., (1970), Basic Syntactic Structures in Standard Malay, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Raminah Hj. Sabran dan Rahim Syam (1985),  Kaedah Pengajaran Bahasa Malaysia,  Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Petaling Jaya.

Richards, J.C. dan Rodgers, T.S. (1986), Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge University Press, Cambridge.

Rivers, W.M. (1981), Teaching Foreign-Language Skills, The University of Chicago Press, Chicago.

Sofiah Hamid dan Zaiton Ab. Rahman (ed), (1988), Ke Arah Keprofesionalan Guru Bahasa dan Sastera Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Stern, H.H. (1983), Fundamental Concepts of Language Teaching, Oxford University Press, Oxford.

Wilkins, D. A., (1978), Linguistic in Language Teaching, ELBS and Edward Arnold, London.

_________________ 1981. Second Language Learning and Teaching, ELBS and Edward Arnold, London.














  







 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan