NUSUN SERETA NGENATAIKA ISI PELAJAR
PEMUKA JAKU
SEPENGUDAH pengajar jaku nentuka
isi pelajar ti deka diajar dia iya mesti berundingka tusun tauka ripih isi
pelajar nya. Iya mesti nusun pelajar sempama baka tukang masa nusun utai dikena
nasilka sebansa pemakai.
Ba sesebengkah pelajar jalai
jaku, pengajar mesti ngatur bagi isi nitihka rurun ti logik ngambika ngemudahka
nembiak meretika pelajar nya. Nya alai keterubah iya, pengajar mesti nentuka
dulu bagi ti bisi kaul enggau topik jalai jaku ti deka diajar nya. Imej bagi
isi tu ulih dipeda ari sukut siti struktur topik.
STRUKTUR TOPIK
Struktur topik ngundan subtopik
ti bisi kaul enggau sesebengkah topik jalai jaku ti deka diajar. Nangkan tu
diayanka siti chunto struktur topik ungkup siti topik jalai jaku Jaku Iban.
Grafik ngayanka topik nya ulih
dibagi ngagai dua subtopik ti bisi kaul enggau pangan diri. Ambika banding,
subtopik keterubah nya nge- dikena
ngaga leka jaku pengawa lalu subtopik kedua nge-
dikena ba jaku adjektif tumbuh.
STRUKTUR TOPIK: RETI PENAMBAH NGE-
Nge-
|
||
jaku pengawa
|
jaku adjektif
|
Subtopik keterubah nya bekaul
enggau reti nge- ti tumbuh nyadi leka jaku pengawa. Ambika banding leka jaku ngerebuk. Subtopik ke dua numbuhka leka
jaku adjektif. Ambika banding leka jaku ngemesai.
Struktur topik ulih disemaka baka sebatang pun kayu ti bepangga lalu tiap-tiap
enti pangga nya ngembuan dan iya empu. Kadang-kadang kitai mega tau ngumbai
struktur topik nya ‘kar topik’ laban iya dipeda baka kar. Struktur topik nya
ngayanka rurun isi ba baruh sesebengkah topik nya.
Struktur topik nya sebengkah
konsep ti beguna amat ngagai pengajar Jaku Iban lebuh iya merambu sesebengkah
pelajar jalai jaku. Konsep tu ukai semina nyaup pengajar nentuka pekara ti deka
diajar tang konsep tu mega mantu pengajar nusun ripih isi nitihka rurun
logik. Lebuh nusun isi nitihka rurun,
pengajar ulih ngatur sereta ngenataika isi pelajar nitihka singkang pelajar ti
berurun. Pengawa mantaika pelajar baka tu ngasuh pengajar ngerembaika pelajar
enggau teratur lalu ngaitka sebengkah pekara enggau pekara bukai. Rurun
singkang pelajar tu tentu meri pengarap ngagai pengajar kelebih agi pengajar ke
benung belatih nyadi pengajar. Ambika banding, ungkup topik nge- bisi dua
subtopik iya nya (a) nge- dikena nempa leka jaku pengawa tumbuh lalu ba (b) nge- dikena nempa leka jaku adjektif
tumbuh. Pengajar mesti mutus ni bagi subtopik ke deka diajar dulu. Ambika banding ba kelas jaku pengawa; Jaku pengawa tumbuh nya jaku pengawa ti nyadi ari
proses meri penambah ngagai urat jaku. Urat jaku nya ukai semina ari raban jaku
pengawa tang tau mega berasal ari raban jaku bukai baka jaku nama tauka jaku
adjektif.
Pemutus penemu mesti digaga ba peringkat unit laban
bisi lebih ari siti unit ba tiap-tiap subtopik nya. Subtopik keterubah bisi
kaul enggau leka jaku pengawa tumbuh nge- lalu baka nya mega subtopik kedua ti
bisi kaul enggau leka jaku adjektif. Nya alai, pengajar pengajar mesti mutuska
pekara senentang tusun tauka rurun unit-unit nya.
Nya kebuah, struktur topik ulih mantu pengajar nusun
isi pelajar jalai jaku enti pengajar nya mereti amat sereta landik ngena iya.
LANGKAH RAPAT INDUKTIF ENGGAU DEDUKTIF
Pugu tuju lebuh ngajar jalai jaku nya pemereti sereta
guna generalisasyen tauka simpul penemu. Genap bengkah pelajar jalai jaku Jaku
Iban endang ngembuan tuju dikena mantu nembiak nengkua simpul penemu senentang
sistem jalai jaku Iban.
Ambika banding dalam pelajar senentang ayat turu, siti
simpul penemu tauka atur ti deka diajar iya nya: Ayat turu ngundan dua tauka lebih ayat tunggal. Atur tauka simpul
penemu tu ulih diubah nyadi: siti ayat
turu digaga nengah chara ngulaika dua tauka lebih ayat tunggal.
Pengajar bisi dua langkah rapat dikena iya ngajar
sebengkah simpul penemu senentang jalai jaku. Iya ulih ngepunka ajar iya enggau
chara nerangka atur ti deka diajar. Udah nya iya ngerembaika penerang senentang
atur nya lalu disempulang enggau chunto-chunto ti engkeman. Langkah rapat tu
bepun enggau penerang atur penemu lalu ditangkan enggau kerembai penerang
sereta chunto ti engkeman. Langkah rapat tu dikumbai deduktif.
Pengajar mega ulih ngena sebengkah agi langkah rapat.
Iya ulih ngepunka ajar iya enggau chara meri chunto-chunto ti relevan ngambika
diperatika nembiak. Udah nya iya ngiring sida nuju ngaga simpul penemu. Ba hal
tu, langkah rapat bepun enggau nembiak meratika chunto lalu ditangkan pengawa
ngiga simpul penemu sambil disaup pengajar. Langkah rapat tu dikumbai induktif.
Ari penerang tu, nyata bendar langkah rapat deduktif
bebida enggau langkah rapat induktif ari sekeda sukut. Peratika bida entara
langkah rapat deduktif enggau induktif tu.
BIDA ENTARA LANGKAH
RAPAT DEDUKTIF ENGGAU INDUKTIF
Aspek
|
Langkah Rapat Deduktif
|
Langkah Rapat Induktif
|
1.
Peragam
|
Siti
adar ti dulu digaga (advance organiser)
beguna amat ba nembiak
|
Nembiak
bulih penguntung enti sida tetemuka saut kediri empu
|
2.
Chara
|
Simpul
Penemu → Chunto
|
Chunto
→ Simpul Penemu
|
3. Tanggung
pengawa pengajar
|
Nyadi
pemantai sereta pengerembai saut
|
Pemeri
peransang lalu nyadi malin ngiga saut
|
4. Tanggung
pengawa nembiak
|
Nyadi
penerima saut ti pasif
|
Ngiga
saut sechara aktif
|
Enti dipeda ari sukut pedagogi, langkah rapat
deduktif bepelasarka peragam ke madahka siti adar ti diberi dulu nya mega siti simpul
penemu ke dipadah ba pun pelajar. Tu deka ngemudahka pengawa belajar. Kebuah
pia, simpul penemu tu deka madahka ‘kuing’ runding nembiak. Reti nya ari pun,
nembiak udah dipadahka pekara ti deka diajarka pengajar. Nya alai, runding sida
ulih difokus ngagai jurai senentang simpul penemu nya. Chara tu disemaka baka
siku tukang silap mata ke narit ati orang ke madah enggau jaku ‘diatu aku deka
ngelesapka telu ke bisi dalam jari aku’.
Langkah rapat induktif bepelasarka peragam ke madah nembiak deka
belajar enggau semitan agi enti sida empu ngiga simpul penemu sambil disaup mimit
ari pengajar. Reti nya, nembiak ulih ngingatka saut nya enggau lama agi laban sida
empu ke ngiga sereta tetemuka saut nya. Chara tu baka chara siku polis ke
mansik siti kes bunuh lalu ba pengujung pansik iya mujur nangkap orang ke munuh
sepengudah iya meratiaka garuh ti udah digumpulka iya.
Langkah rapat deduktif enggau induktif ulih mega
dibanding ari sukut penemu abstrak tauka konkrit. Siti simpul penemu nya siti
penerang ke udah disimpulka tauka diabstrak ari chunto konkrit ti sebaka data
tauka fakta. Ambika banding, simpul penemu ke madah ayat turu ngundan dua tauka lebih ayat tunggal’ nya disimpul ari
merati seraban ayat ti ngayanka pola ti sama iya nya ayat ke nyadi ari lebih
ari siti ayat tunggal baka chunto di baruh tu:
1
|
Lebis rindu ngirup kupi tang bini iya rindu ngirup
teh.
|
2
|
Orang
ke benung betelefon nya menija kompeni.
|
3
|
Sida
baru nemu sida udah ditikika pangkat.
|
4
|
Jabah
minta pengawa nya taja pan iya nadai ngembuan peneleba bekereja baka ke
dipinta.
|
5
|
Pengajar
ti dibasa nya selalu merati pengelemi nembiak lalu ngiga chara mutarka
penanggul nya.
|
Chunto ba atas nya sekeda data tauka fakta ti diguna
maya ngajar simpul penemu senentang ayat turu – ayat turu ngundan dua tauka lebih ayat tunggal.
Enti pengajar ngena langkah rapat deduktif, iya deka
mantaika chunto sepengudah iya nerangka simpul penemu nya. Pengajar ngena chunto
nya dikena nya bejuraika simpul penemu kelebih agi ayat turu ti ngundan dua
tauka lebih ayat tunggal. Pugu penteba ayat turu nya diterang enggau chara
nyerara tiap-tiap chunto ayat turu nya nyadi ayat tunggal baka tu:
Ayat turu
|
Sitak
|
||
1
|
Lebis rindu ngirup
kupi tang bini iya rindu ngirup teh.
|
(a)
(b)
|
Lebis rindu ngirup kupi.
Bini iya rindu ngirup teh.
|
2
|
Orang ke benung
betelefon nya menija kompeni.
|
(a)
(b)
|
Orang nya menija kompeni.
Orang nya benung betelefon.
|
3
|
Sida baru nemu sida udah ditikika pangkat.
|
(a)
(b)
|
Sida baru nemu (hal).
Sida udah ditikika pangkat.
|
4
|
Jabah minta
pengawa nya taja pan iya nadai ngembuan peneleba bekereja baka ke dipinta.
|
(a)
(b)
|
Jabah minta pengawa nya.
Iya nadai
ngembuan peneleba bekereja baka ke dipinta.
|
5
|
Pengajar ti dibasa
nya selalu merati pengelemi nembiak lalu ngiga chara mutarka penanggul nya.
|
(a)
(b)
(c)
|
Pengajar nya dibasa
Pengajar selalu merati pengelemi nembiak.
Pengajar nya
selalu ngiga chara mutarka penanggul nya.
|
Iya ti suah diperatika kitai nya kerembai simpul
penemu ditangkan enggau pengawa latih sekalika latih ba jaku tauka betulis. Ba
pelajar ‘ayat turu’ di atas, pengajar deka ngelatih nembiak iya magi tauka
nyitak ayat turu ngagai ayat tunggal. Ungkup tuju tu dia nembiak diberi
ayat-ayat turu. Sida dipinta merati ayat nya enggau silik lalu nentuka ayat
tunggal dalam genap iti ayat turu nya.
Ba langkah rapat induktif, pengajar enda meri simpul penemu ba pun ajar,
tang iya mantu nembiak iya ngiga tauka ngaga simpul penemu enggau chara
beberika data ti bisi kaul enggau pekara nya. Data tu mungkur ayat-ayat turu ti
deka dianalisis nembiak ari sukut struktur tauka pola iya bepelasarka malin
pengajar. Nengah sekeda rintai tanya, pengajar ulih nguingka runding nembiak
iya ngagai pugu penteba ayat turu ngambika ba pengujung pelajar nya nembiak iya
ulih ngaga simpul penemu senentang struktur ayat turu. Pengajar nyaup nembiak
merati enggau silik chunto ayat turu
lalu ngiring sida ngagai penteba ayat turu iya nya tiap-tiap iti ayat
nya ngundan dua tauka lebih ayat tunggal. Pekara ti difokus ditu iya nya ba
langkah rapat induktif nembiak nya empu
ngiga tauka ngaga simpul penemu.
Pengawa ti nangkan tu iya nya pengawa latih. Pengawa
tu diberi awakka sida nemu ngena simpul penemu nya. Ambika banding, nembiak
diberi serintai ayat-ayat. Sekeda ayat nya
ayat tunggal lalu sekeda agi nya ayat turu. Nembiak dipinta mida lalu
nyerara ayat turu ari ayat tunggal.
Siti agi latih ti ulih diberi ngagai nembiak iya nya
ngasuh sida nyambung dua ayat tunggal ngambika nyadi siti ayat turu. Leka jaku
dikena nyambung dua iti ayat tunggal nya mega diberi.
Ayat tunggal
|
Leka jaku
|
||
1
|
(a)
|
Igat suah puntan
dalam pengawa dagang.
|
tajapan
|
(b)
|
Igat enda mudah
ngalahka diri.
|
||
2
|
(a)
|
Bala ke meda
lumba nya begau.
|
ketegal
|
(b)
|
Bala ke meda
lumba nya ninga bunyi letup bom.
|
||
3
|
(a)
|
Pengajar muji
nembiak nya.
|
ti
|
(b)
|
Nembiak nya udah
ngayanka pengulih diri.
|
Dalam pengawa ngajarka jalai jaku Jaku Iban, langkah
rapat deduktif enggau induktif nya dua strategi ti bebida lebuh ngenataika isi
pelajar. Pengajar mesti meretika prinsip ti nyadi pelasar langkah rapat tu. Iya
mesti landik ngena langkah rapat tu ba bilik kelas. Kedua-dua langkah rapat tu
ngundan pemanah kediri empu enti dikena maya ngajar jalai jaku Jaku Iban. Nya
kebuah, pengajar mesti nemu maya ti patut ngena langkah rapat deduktif tauka
induktif.
Kelimpah ari nya, bisi mega sadang penemu ke ngasuh
pengajar ngena siti agi langkah rapat ke dikumbai langkah rapat elektik. Langkah rapat elektik ti asil
ari ngempung dua langkah rapat deduktif enggau induktif. Langkah rapat elektik
tu ngundan dua varian baka ke dibantai di baruh tu:
VARIAN
LNGKAH RAPAT ELEKTIK
|
|
1
|
Simpul penemu →
Chunto → Simpul penemu
|
2
|
Chunto → Simpul
penemu → Chunto
|
Ba langkah rapat ekektik ti keterubah, pengajar
ngepunka pelajar madahka simpul penemu lalu ditangkan enggau meri chunto ti
bisi kaul enggau simpul penemu nya. Udah nya bala nembiak dipinta nerangka
enggau silik simpul penemu nya.
Ba langkah rapat kedua, pengajar mantaika
chunto-chunto ti engkeman. Udah nya nembiak dipinta meratika chunto nya sambil
dibantu pengajar lalu ngiga tauka ngaga simpul penemu. Udah nya sida dipinta
meri chunto ke bukai lalu nerangka simpul penemu bepelasarka chunto ti diberi
sida.
Varian keterubah nya tampung ari langkah rapat
deduktif lalu varian kedua nya pekara tambah ngagai langkah rapat induktif.
Pengajar ke ngena langkah rapat di atas enda patut
nyalahka langkah rapat ke dikena iya enti ajar iya enda semitan. Kebuah pia,
laban pekara tu bepanggai ba pengajar nya empu; naka ni iya ulih belematika
langkah rapat nya lalu naka ni iya landik ngena teknik-teknik ti patut dikena
maya ba kelas.
Ayat turu
|
Bagi
|
|
1
|
Lebis rindu ngirup kupi tang bini iya rindu ngirup teh.
|
(a) Lebis rindu
ngirup kupi.
(b) Bini iya
rindu ngirup teh.
|
2
|
Orang ke benung betelefon nya menija kompeni.
|
(a) Orang nya
menija kompeni.
(b) Orang nya
benung betelefon.
|
3
|
Sida baru nemu sida udah ditikika pangkat.
|
(a) Sida bau
nemu.
(b) Sida udah
ditikika pangkat.
|
4
|
Jabah minta pengawa nya taja pan iya nadai ngembuan peneleba bekereja
baka ke dipinta.
|
(a) Jabah minta
pengawa nya.
(b) Iya nadai
peneleba bekereja baka ke dipinta.
|
5
|
Pengajar ti dipebasa nya selalu merati pengelemi nembiak lalu ngiga
chara mutarka penanggul nya.
|
(a) Pengajar ti
dipebasa.
(b) Pengajar nya
selalu merati pengelemi nembiak iya.
(c) Pengajar nya
lalu ngiga chara mutar penanggul nya.
|
Suah mega pengawa ngerembaika simpul penemu
ditangkan enggau latih nengah chara bejaku tauka betulis. Ungkup pelajar ‘ayat
turu’ di atas, pengajar deka ngelatih nembiak magi tauka nyerara ayat turu nya
ngagai ayat tunggal. Dikena nyapai tuju tu, nembiak deka diberi ayat turu
ngambika diperatika sida. Udah nya sida dipinta nentuka ayat tunggal dalam
genap iti ayat turu nya.
Ba langkah rapat induktif, pengajar enda madah simpul penemu ngagai nembiak
iya ba pun pelajar, tang iya mantu nembiak ngiga simpul penemu enggau chara
meri data ngagai nembiak iya. Data tu
mungkur ayat turu ti deka dianalisis nembiak ari sukut struktur bepelasarka
malin pengajar. Nengah tanya ti bisi kaul enggau pekara tu, pengajar ulih
ngadapka runding nembiak ngagai pugu penteba ayat turu awakka ba pengujung
pelajar sida ulih ngaga simpul penemu ti dipinta senentang struktur ayat turu.
Reti nya, pengajar mantu nembiak iya merati chunto ayat turu lalu ngiring sida
ngiga penteba ayat turu iya nya dua tauka lebih ayat tunggal. Iya ti deka
disebut ditu madahka ba langkah rapat induktif nembiak empu ngiga tauka ngaga
simpul penemu.
BUP SANDING PENEMU
Abdullah Hassan 1984, Linguistik Am untuk Guru
Bahasa Malaysia, Penerbit Fajar Bakti Sdn.Bhd. , Petaling Jaya.
_________________ (ed) 1987, Kesalahan Bahasa dalam
Bahasa Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
_________________ 1974, The Morphology of Malay,
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
Anthony, E.M. (ed). 1976, Reading:
Insights and Approaches, Singapore University Press, Singapore.
Ashley, R.S., 1984, Successful Techniques for Teaching
Elementary Language Arts, Parker Publishing, New York.
Asmah Haji Omar dan Rama Subbiah
(1968), An Introduction to Malay Grammar,
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
_________________ (ed)1984, Kaedah
Pengajaran Bahasa. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
Azman Wan Chik (1981), Prinsip dan Kaedah Mengajar Kesusasteraan
Melayu, Utusan Publications, Kuala Lumpur.
_________________ 1982, Ujian
Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
_________________ (ed)1986, Mengajar
Bahasa Malaysia: Latihan Guru dan Bahan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala
Lumpur.
Gurner, R. (1976), Language, Learning and Remedial Teaching, Edward
Arnold, London.
Koh Boh Boon (1981), Pengajaran Bahasa Malaysia, Utusan
Publications, Kuala Lumpur.
Koh Boh Boon (1990), Pengajaran Tatabahasa Bahasa Malaysia:
Prinsip dan Teknik, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.
_________________ 1981, Pengajaran
Pemulihan dalam Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala
Lumpur.
_________________ 1984, Bahan
Pengajaran Kendiri Terancang, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
_________________ (ed) 1989, Perspektif-perspektif
dalam Pengajaran Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala
Lumpur.
_________________ 1978, The
Teaching of Malay Affixes, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.
Lado, R., (1976), Language Teaching: A Scientific Approach, Tata
McGraw-Hill Publishing, Bombay.
Lim Kiat Boey (1975), An Introduction to Linguistics for the
Language Teacher, Singapore University Press, Singapura.
Lufti Abas (1975), Tatabahasa Perbandingan: Predikat, Dewan
Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.
_________________ 1976, Tatabahasa
Perbandingan: Ayat, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
Mackey, W.F., (1978), Language Teaching Analysis, Longman,
London.
Mashudi B.H. Kader ((1981), The Syntax of Malay Interrogatives, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.
Mohd. Taib Osman (ed), (1977), Pengajaran Bahasa dan Kesusasteraan
Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.
Nik Safiah Karim (1978), Bahasa Malaysia Syntax, Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.
_________________ (ed), 1986, Bahasa
Melayu Tinggi: Teori dan Penerapan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala
Lumpur.
_________________ et al. (ed), 1982, Tatabahasa Dewan:
Ayat. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
_________________ et al. (ed), 1989, Tatabahasa Dewan:
Perkataan. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
Payne, E.M.F., (1970), Basic Syntactic Structures in Standard
Malay, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.
Raminah Hj. Sabran dan Rahim
Syam (1985), Kaedah Pengajaran Bahasa Malaysia, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Petaling Jaya.
Richards, J.C. dan Rodgers, T.S.
(1986), Approaches and Methods in
Language Teaching, Cambridge University Press, Cambridge.
Rivers, W.M. (1981), Teaching Foreign-Language Skills, The
University of Chicago Press, Chicago.
Sofiah Hamid dan Zaiton Ab.
Rahman (ed), (1988), Ke Arah
Keprofesionalan Guru Bahasa dan Sastera Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka
(DBP), Kuala Lumpur.
Stern, H.H. (1983), Fundamental Concepts of Language Teaching, Oxford
University Press, Oxford.
Wilkins, D. A., (1978), Linguistic in Language Teaching, ELBS
and Edward Arnold, London.
_________________ 1981. Second
Language Learning and Teaching, ELBS and Edward Arnold, London.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan