NGAJAR PENAMBAH LEKA JAKU
Langkah Rapat
SITI langkah rapat ti semina
meri fokus ngagai ‘reti’ penambah nadai meri empas positif ti ngemuaska ati
dalam pengawa ngajar penambah dalam Jaku Iban kelebih agi ba peringkat sekula
sekondari. Chara ngajar ti semina fokus ngagai pengawa ngiga sereta bejuraika
reti penambah semina ulih nerengka reti
penambah nya lalu ukai ngayanka guna leka jaku bepenambah nya. Ketegal
pengurang tu, langkah rapat reti ngasuh nembiak semina ngembuan pemereti ti
pabu sereta kabur senentang fungsyen jaku penambah dalam Jaku Iban. Tu
ngujungka nembiak enda ulih belematika pemanah jaku penambah Jaku Iban nya.
Uji peratika ayat di baruh tu:
1
|
Anggat
Timo bisi sebuah motosikal bekuasa
besai. (siti)
|
2
|
Nembiak
mit nya telelap maya meda
televisyen. (enda sengaja)
|
3
|
Sida
Lebis sebilik bekerita ke Bukit
Saban. (nepan)
|
4
|
Penyampau
peranak nengeri nya majak betambah.
(orang)
|
5
|
Kami
berasai keji meda pengamah parit
nya. (situasyen)
|
6
|
Seduai
menyadi enda kala belaya enggau
pangan diri. (ulah entara dua iku orang)
|
7
|
Pengajar
nya semampai meransang nembiak iya
belajar. (ngaga kereja)
|
Ba ayat di atas, reti tiap-tiap
iti jaku penambah udah diberi dalam kurung. Reti tu diberi fokus lebuh leka
jaku bepenambah nya dipejuraika. Ambika banding, lebuh ‘sebuah’ ba ayat (1) dipejuraika,
iya ti difokuska ditu nya reti se ti mai reti siti.
Nya alai analisis leka jaku
bepenambah ba langkah rapat tu bisi tatak laban iya semina madahka reti
penambah nya aja. Langkah rapat tu nadai madahka reti leka jaku bepenambah nya dalam konteks ayat. Nya kebuah, pengajar
mega patut meri perati ti sama berat ngagai konteks ayat ke alai leka jaku
bepenambah nya dikena ngambika iya sama dipejurai sereta dianalisis.
Ambika banding ba ayat (2),
‘telelap’ mesti diperati ari sukut penuduk iya ba ayat nya. Leka jaku bepenambah tu
dikategori jaku pengawa ti bepun enggau subjek (nembiak mit nya) lalu ditangkan
enggau rambai jaku penerang (maya meda televisyen). Struktur ayat (2) baka ke
ditulis di baruh tu:
Subjek + jaku
pengawa + rambai jaku penerang maya
|
Patut dikingatka mega, struktur ayat ke alai bisi siti leka
jaku bepenambah diterangka laban enggau chara tu nembiak ulih meda kaul leka jaku bepenambah nya leka jaku bukai dalam ayat nya. Reti nya, penemu senentang struktur ayat
enggau penuduk leka jaku bepenambah meransang nembiak ngena leka jaku tu
dalam situasyen jaku ke nyau deka sama.
Ambika banding ‘telelap’ ba ayat
(2) ditangkan enggau siti rambai jaku penerang maya (telelap kemaya?). Ari nya
nembiak ulih diberi peluang ngena leka jaku ‘telelap’ ba pola ayat ti nyau deka
sama baka chunto di baruh tu:
Nembiak
mit nya telelap
|
maya
mending lagu.
|
|
maya
ninga cherita.
|
||
maya
ngirup tusu.
|
||
maya
macha bup.
|
Enti disimpulka enggau jaku
pandak, nembiak ulih ngena leka jaku bepenambah enggau menyana enti nembiak
diayanka struktur ayat tauka rambai jaku ke bisi leka jaku nya.
Nya alai, siti langkah rapat ti
ngempungka analisis reti enggau analisis struktur disadang dikena awakka
pengawa ngajar jaku penambah nya semitan agi kelebih agi ba peringkat sekula
sekondari. Langkah rapat tu dikumbai langkah
rapat struktur-reti.
Langkah rapat struktur-reti ukai
semina nerangka sesebengkah penambah, tang iya ti dikemeratka ditu iya nya
nerangka kaul leka jaku bepenambah nya enggau iya ke bukai ba ayat nya. Nya
alai, maya ngajar jaku penambah nitihka langkah rapat struktur-reti, analisis
fungsyen sesebengkah penambah ngembuan dua peringkat iya nya (a) reti ti dibai
penambah nya, lalu (b) penuduk leka jaku bepenambah nya dalam konteks ayat ti
diberi. Kedua-dua peringkat tu mai pemanah ti diarapka iya nya ngambika bala
nembiak nemu reti penambah kelimpah ari ngena leka jaku bepenambah nya enggau
betul ba ayat. Tu setipak enggau pugu prinsip ngajar jalai jaku iya nya nentuka
pekara ti setimbang entara ngemeratka penemu senentang jalai jaku enggau
pengawa ke ngemeratka guna jalai jaku.
Ayat
|
Leka jaku
|
Reti Penambah
|
Struktur ayat/rambai jaku
|
3
|
bekerita
|
Nepan
|
Leka jaku
intransitif: ulih ditampung enggau rambai jaku penerang maya, tempat tauka
chara.
|
4
|
peranak
|
Orang
|
Leka jaku nama ti
fungsyen iya nyadi adjektif ke betukuh
‘penyampau’
|
5
|
pengamah
|
Situasyen
|
Leka jaku nama
tumbuh (abstrak) ti bepun enggau jaku pengawa ‘meda’.
|
6
|
belaya
|
Ulah entara dua iku orang
|
Leka jaku
intransitif ti suah ditangkan ‘entara siku enggau ke bukai’.
|
7
|
meransang
|
Ngaga utai
|
Leka jaku pengawa
transitif ti ngambi siti leka jaku nama ‘nembiak iya’.
|
Langkah rapat struktur-reti meri
fokus ngagai struktur ayat/rambai jaku
ke alai jaku penambah nya dikena. Nya alai, latih ngena leka jaku bepenambah
ba pola ayat ti/nyau deka sama nya
pugu penteba langkah rapat tu. Latih tu nyengkaum latih beturut penganti enggau latih beturut pemindah.
Latih beturut ngembuan tuju dikena
meri mayuh latih ti bisi reti dikena nganti
sebagi ari ayat nya enggau chunto ti sebaka tauka sama raban. Ambika banding ‘bekerita’
ba ayat (3) ulih diganti enggau leka jaku bepenambah be- ti bukai baka ‘bemotosikal’, ‘bebasikal’, ‘berakit’ enggau ke bukai.
Latih beturut pemindah nya dikena
ngelatih nembiak nganti sebagi ayat enggau sebengkah agi tukuh ti baru. Ambika banding
‘situasyen ti kamah’ diganti enggau ‘pengamah’ baka ke ba chunto di baruh tu.
Tukuh asal
|
Tukuh baru
|
Sida berasai keji meda
situasyen ti kamah nya.
|
Sida berasai keji meda
pengamah nya.
|
BUP SANDING PENEMU
Abdullah Hassan 1984, Linguistik Am untuk Guru
Bahasa Malaysia, Penerbit Fajar Bakti Sdn.Bhd. , Petaling Jaya.
_________________ (ed) 1987, Kesalahan Bahasa dalam
Bahasa Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
_________________ 1974, The Morphology of Malay,
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
Anthony, E.M. (ed). 1976, Reading:
Insights and Approaches, Singapore University Press, Singapore.
Ashley, R.S., 1984, Successful Techniques for Teaching
Elementary Language Arts, Parker Publishing, New York.
Asmah Haji Omar dan Rama Subbiah
(1968), An Introduction to Malay Grammar,
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
_________________ (ed)1984, Kaedah
Pengajaran Bahasa. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
Azman Wan Chik (1981), Prinsip dan Kaedah Mengajar Kesusasteraan
Melayu, Utusan Publications, Kuala Lumpur.
_________________ 1982, Ujian
Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
_________________ (ed)1986, Mengajar
Bahasa Malaysia: Latihan Guru dan Bahan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala
Lumpur.
Gurner, R. (1976), Language, Learning and Remedial Teaching, Edward
Arnold, London.
Koh Boh Boon (1981), Pengajaran Bahasa Malaysia, Utusan
Publications, Kuala Lumpur.
Koh Boh Boon (1990), Pengajaran Tatabahasa Bahasa Malaysia:
Prinsip dan Teknik, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.
_________________ 1981, Pengajaran
Pemulihan dalam Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala
Lumpur.
_________________ 1984, Bahan
Pengajaran Kendiri Terancang, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
_________________ (ed) 1989, Perspektif-perspektif
dalam Pengajaran Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala
Lumpur.
_________________ 1978, The
Teaching of Malay Affixes, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.
Lado, R., (1976), Language Teaching: A Scientific Approach, Tata
McGraw-Hill Publishing, Bombay.
Lim Kiat Boey (1975), An Introduction to Linguistics for the
Language Teacher, Singapore University Press, Singapura.
Lufti Abas (1975), Tatabahasa Perbandingan: Predikat, Dewan
Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.
_________________ 1976, Tatabahasa
Perbandingan: Ayat, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
Mackey, W.F., (1978), Language Teaching Analysis, Longman,
London.
Mashudi B.H. Kader ((1981), The Syntax of Malay Interrogatives, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.
Mohd. Taib Osman (ed), (1977), Pengajaran Bahasa dan Kesusasteraan
Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.
Nik Safiah Karim (1978), Bahasa Malaysia Syntax, Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.
_________________ (ed), 1986, Bahasa
Melayu Tinggi: Teori dan Penerapan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala
Lumpur.
_________________ et al. (ed), 1982, Tatabahasa Dewan:
Ayat. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
_________________ et al. (ed), 1989, Tatabahasa Dewan:
Perkataan. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
Payne, E.M.F., (1970), Basic Syntactic Structures in Standard
Malay, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.
Raminah Hj. Sabran dan Rahim
Syam (1985), Kaedah Pengajaran Bahasa Malaysia, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Petaling Jaya.
Richards, J.C. dan Rodgers, T.S.
(1986), Approaches and Methods in
Language Teaching, Cambridge University Press, Cambridge.
Rivers, W.M. (1981), Teaching Foreign-Language Skills, The
University of Chicago Press, Chicago.
Sofiah Hamid dan Zaiton Ab.
Rahman (ed), (1988), Ke Arah
Keprofesionalan Guru Bahasa dan Sastera Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka
(DBP), Kuala Lumpur.
Stern, H.H. (1983), Fundamental Concepts of Language Teaching, Oxford
University Press, Oxford.
Wilkins, D. A., (1978), Linguistic in Language Teaching, ELBS
and Edward Arnold, London.
_________________ 1981. Second
Language Learning and Teaching, ELBS and Edward Arnold, London.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan