Pemuka Jaku

Pemuka Jaku
Niat ati penulis nengkebang siti blog ngena jaku Iban ngambika jaku tu enda lenyau mabun laya nitihka aki ini kitai ke Serawai Mandai Betangga Tunggang lalu pia mega awakka iya tau nyadika pesaka sida Titik Nasan Pantau Ajan Panjai Lengan, Tuai Sebayan ba Bedega Lintang Takang. Laman tu ukai semina ngenang pasal pemansang jaku Iban di sekula enggau budaya bansa Iban tang mega ngenang pekara pasal pengerindu diau begulai sejalai sereta bekunsi tuju pengidup enggau mayuh pupu raban bansa ba Malaysia. Kepenudi bendar, laman tu dikarapka ulih nyadika penyanding penemu ngagai bala nembiak ke agi belajarka jaku Iban baikka iya di tikas sekula, institut pematih pengajar tauka universiti.

"Dikelala Buah ari Langgu, Dikelala Basa ari Penyiru, Dikelala Bansa ari Jaku"

Rabu, 22 Ogos 2018

Ngajar Sistem Jaku Jaku Iban: Prinsip enggau Teknik Tusun Ketujuh


Langgur Pelajar

Langgur pelajar nya pelin ti genap senentang sesebengkah pelajar ti deka dikenataika pengajar. Bala pengajar suah ngumbai langgur pelajar tu Rancangan Pelajar Harian (RPH). Iya ngundan objektif ti deka dijapai, kereban ti diguna enggau aktiviti ti deka dipejalaika.

Langgur pelajar nya sebagi ari utai ke dikena nyediaka diri ngajar. Nya alai iya beguna amat ba pengajar ke benung belatih ngajar sereta beguna mega ngagai pengajar ke baru tamat latih sereta mangku pengawa nyadi pengajar di sekula. Iya ulih disemaka baka itinerari (taga pejalai) ti nentuka tempat ke deka dituju, kemaya enggau chara penemu nya deka dipejalaika.

Bemalinka siti langgur pelajar, pengajar pelatih tauka pengajar deka berasai bisi pengarap ti lebih agi maya betapi enggau bala nembiak iya. Iya udah nemu objektif ti deka dijapai, iya udah nyediaka kereban bantu ngajar ti diguna lalu iya mega nemu rurun aktiviti ti deka dipejalai. Reti nya iya udah chukup besedia lebuh tama ke kelas.

Siti langgur pelajar mesti ngundan maya leman pekara. Isi iya ulih dibagi ngagai beberapa seksyen.

Seksyen keterubah ngundan pekara senentang tagit iya nya nembiak ti deka nerima ajar. Penerang tu nyengkaum peringkat sekula, tikas pengulih (ba mata pelajar nya empu) enggau penyampau sereta pekara ti mungkur awak iya nya hari (kemaya), jam (pagi tauka ngalih hari, jam berapa) sereta penyampau minit ti diungkupka ngagai mata pelajar nya.

Penerang senentang nembiak enggau awak mesti seruran dikira maya ngaga langgur pelajar. Tikas pengulih nembiak sekalika sida nya jelan pemandai, lebih ari jelan tauka baruh ari jelan deka meri empas ngagai bansa sereta pemayuh isi ti deka dikenataika pengajar. Baka nya mega penyampau minit ti diungkupka  sekalika nya 30, 40 tauka 80 minit (dua awak pelajar) deka nentuka bansa aktiviti enggau pemayuh kereja ke deka dipejalaika bala nembiak enggau pengajar. Enda milih maya belajar sekalika nya maya tumu pagi, tengah hari tauka ngalih hari bisi meri empas ngagai pemutus pengajar senentang chara ngenataika pelajar.

Seksyen kedua langgur pelajar mungkur objektif ti dipelaba deka dijapai dalam pelajar nya. Ba siti langgur pelajar ke alai jalai jaku dikaul-jaul enggau pengelandik jaku dia langgur pelajar  mesti ngembuan ukai semina objektif ti bisi kaul enggau elemen jalai jaku nya tang mega objektif ti bisi kaul enggau pengelandik jaku nya.

Ba hal objektif ti nyemetak ke bisi kaul enggau jalai jaku dia pengajar mesti nyebut enggau nyemetak sereta terang senentang penemu tauka penau ke mesti dijapai nembiak. Nya kebuah, pengajar mesti nyeliah ari ngena jaku pengawa ke enda terang tauka kerabur ari sukut rampa reti, ambika chunto baka nemu, mereti, belemati, ngaga enggau ti bukai. Ari ke ngena jaku baka ke dirintai ba chunto nya tadi, pengajar patut ngena jaku pengawa ti nyemetak agi ari sukut reti baka midaka, mansik, ngemetulka, nyeraraka, ngeraupka penemu, meri simpul penemu, meri pemutus penemu enggau ti bukai.

Uji bandingka chara objektif di baruh tu ditulis.

1.
Ngambika nembiak nemu ayat tagang.
2.
Ngambika nembiak ngelala tusun ayat tagang selama ti bepun enggau jaku tagang        (baka anang, enda ibuh) lalu ditangkan enggau rambai jaku pengawa.
3.
Ngambika nembiak ulih nyerara ayat tagang ari ayat perintah nyadi dua subbansa ayat perintah.
4.
Ngambika nembiak ulih nukar ayat penerang ngagai ayat tagang ngena jaku tagang ti engkeman.

Objektif keterubah nya enda tentu terang tang objektif kedua, ketiga enggau keempat nya terang agi laban genap objektif tu bisi nyebut enggau nyemetak penemu/penau ti mesti dijapai nembiak.

Ba seksyen ketiga, pengajar nerangka sanding enggau kereban bantu ngajar ke deka dikena iya ngenataika isi pelajar ti udah ditentuka. Kereban ulih diambi ari bup teks tauka ari luar bup teks; iya ulih mega ngena kereban ti endang udah bisi tauka kereban ti disediaka pengajar nya empu. Kereban ti dipilih nya enda tau enda engkeman enggau objektif pelajar. Ba pelajar jalai jaku, kereban ke deka dikena nya mesti ngembuan chunto ti chukup sereta engkeman lalu jaku ke dikena nya setipak enggau pengulih nembiak.

Ba hal kereban bantu ngajar, pengajar Jaku Iban mesti mansik dulu bansa kereban bantu ngajar ti bisi ba sekula iya nya ba bilik kelas enggau iya ke ba pusat resos. Pengajar enda ulih enda nginjau kereban bantu ngajar kelebih agi iya ke engkeman enggau pelajar. Kelimpah ari nginjau kereban ke endang udah bisi, pengajar mega patut nyedia sekeda kereban nya iya empu, ambika banding baka graf-graf dikena mantaika batang ajar.

Kelimpah ari kereban ti bisi di sekula, pengajar mega patut nentuka fasiliti elektronik baka radio, kereban pengerekod, televisyen enggau ti bukai. pengajar mesti nentuka kereban elektronik nya ulih dipasang ngena sistem elektrik di sekula. Sekeda kereban elektronik baka projektor LCD begunaka skrin enggau bilik alai meda.

Seksyen keempat langgur pelajar nya langkah-langkah ngenataika pelajar. Pengajar mesti ngenataika pelajar nitihka rurun tauka aktiviti ngambika nembiak bulih penemu enggau penau ti udah dirintaika ba objektif pelajar.

Ba seksyen tu pengajar Jaku Iban mesti ngerundingka aspek ti bisi kaul enggau chara ngenataika pelajar nya.

1.
Baka ni chara iya nusun isi pelajar: sekalika iya bepun enggau chunto lalu ditangkan enggau pengawa ngiring nembiak ngaga generalisasyen (rapat induktif); tauka bepun enggau ngaga generalisasyen, udah nya meri chunto dikena nerangka generalisasyen ti udah digaga nya (rapat deduktif)?
2.
Baka ni iya patut ngena kereban bantu ngajar dikena iya ngemudahka chara iya ngenataika isi pelajar enggau ngangkatka pemereti nembiak?
3.
Baka ni iya mai nembiak sama-sama belajar enggau regas sechara individu, beraban tauka semua dalam kelas?
4.
Baka ni iya narit ati nembiak, meransang runding, nyungkit kreativiti lalu nguji pemereti sida ngena mayuh leman tanya?

Laban awak diungkupka nya besekat dia pengajar patut ngerundingka chara iya patut ngagihka awak dikena iya ngenataika pelajar iya nitih rurun ti udah dilanggur. Enti awak udah diagih ungkup siti-siti singkang pelajar tu ulih mantu pengajar ari muai jam ba sekeda pekara ngujungka pelajar nya enda ulih tembu.

Pengajar ulih ngerintaika peringkat maya iya ngena siti-siti kereban bantu ngajar. Pengajar mega ulih ngerintaika kereja tambah ti deka diberi ngagai nembiak.

Kepenudi sekali, pengajar ulih nyediak ruang ungkup jaku selit dikena iya nulis pengelemi ajar lalu ditangkan enggau tuduh penemu dikena mutarka pengelemi nya. Evaluasyen ulih digaga pengajar nya empu, tawing ke sama enggau ngajar tauka orang bukai ke lumau ba pekara tu.

Langgur ti manah ungkup pengawa ngajar jalai jaku endang beguna amat. Mujur tauka puntan pengawa ngajar ba bilik kelas balat bepanggai ba langgur pelajar sereta chara pengajar nyediaka diri. 




BUP SANDING PENEMU

Abdullah Hassan 1984, Linguistik Am untuk Guru Bahasa Malaysia, Penerbit Fajar Bakti Sdn.Bhd. , Petaling Jaya.

_________________ (ed) 1987, Kesalahan Bahasa dalam Bahasa Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ 1974, The Morphology of Malay, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Anthony, E.M. (ed). 1976, Reading: Insights and Approaches, Singapore University Press, Singapore.

Ashley, R.S., 1984, Successful Techniques for Teaching Elementary Language Arts, Parker Publishing, New York.

Asmah Haji Omar dan Rama Subbiah (1968), An Introduction to Malay Grammar, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ (ed)1984, Kaedah Pengajaran Bahasa. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Azman Wan Chik (1981), Prinsip dan Kaedah Mengajar Kesusasteraan Melayu, Utusan Publications, Kuala Lumpur.

_________________ 1982, Ujian Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ (ed)1986, Mengajar Bahasa Malaysia: Latihan Guru dan Bahan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Gurner, R. (1976), Language, Learning and Remedial Teaching, Edward Arnold, London.

Koh Boh Boon (1981), Pengajaran Bahasa Malaysia, Utusan Publications, Kuala Lumpur.

Koh Boh Boon (1990), Pengajaran Tatabahasa Bahasa Malaysia: Prinsip dan Teknik, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.

_________________ 1981, Pengajaran Pemulihan dalam Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ 1984, Bahan Pengajaran Kendiri Terancang, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ (ed) 1989, Perspektif-perspektif dalam Pengajaran Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ 1978, The Teaching of Malay Affixes, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.

Lado, R., (1976), Language Teaching: A Scientific Approach, Tata McGraw-Hill Publishing, Bombay.

Lim Kiat Boey (1975), An Introduction to Linguistics for the Language Teacher, Singapore University Press, Singapura.

Lufti Abas (1975), Tatabahasa Perbandingan: Predikat, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

_________________ 1976, Tatabahasa Perbandingan: Ayat, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Mackey, W.F., (1978), Language Teaching Analysis, Longman, London.

Mashudi B.H. Kader ((1981), The Syntax of Malay Interrogatives,  Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Mohd. Taib Osman (ed), (1977), Pengajaran Bahasa dan Kesusasteraan Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Nik Safiah Karim (1978), Bahasa Malaysia Syntax, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

_________________ (ed), 1986, Bahasa Melayu Tinggi: Teori dan Penerapan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ et al. (ed), 1982, Tatabahasa Dewan: Ayat. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ et al. (ed), 1989, Tatabahasa Dewan: Perkataan. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Payne, E.M.F., (1970), Basic Syntactic Structures in Standard Malay, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Raminah Hj. Sabran dan Rahim Syam (1985),  Kaedah Pengajaran Bahasa Malaysia,  Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Petaling Jaya.

Richards, J.C. dan Rodgers, T.S. (1986), Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge University Press, Cambridge.

Rivers, W.M. (1981), Teaching Foreign-Language Skills, The University of Chicago Press, Chicago.

Sofiah Hamid dan Zaiton Ab. Rahman (ed), (1988), Ke Arah Keprofesionalan Guru Bahasa dan Sastera Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Stern, H.H. (1983), Fundamental Concepts of Language Teaching, Oxford University Press, Oxford.

Wilkins, D. A., (1978), Linguistic in Language Teaching, ELBS and Edward Arnold, London.

_________________ 1981. Second Language Learning and Teaching, ELBS and Edward Arnold, London.














  







 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan