SEJARAH nya siti pampang penemu ke asal iya ari Yunani ke bepun dalam abad ke-5 Sebedau Masihi (SM). Karya ti keterubah dianggap karang sejarah nya Histories, ditulis ulih Herodotus ke dikumbai 'apai sejarah'.
Karya Herodotus tu senentang pemansik sesebengkah pekara. Iya dikalihka G Rawlinson ngena nama The Persians Wars. Bup ke dikalihka tu dikeluarka The Modern Library, New York dalam taun 1942.
Dalam jaku bukai, di menua Latin sejarah dikumbai historia, history (Inggeris); storia (Itali), historie (Perancis), geschichte (Jerman), gescheiedenis (Belanda), shih (Cina), itihasa enggau purana (Hindu) lalu tarikh (Arab). Dalam jaku Melayu enggau jaku Indonesia iya disebut sejarah (syajarah). Leka jaku tu diambi ari leka jaku Arab ‘syajaratun’ ti mai reti pun, peturun tauka penatai.
Sejarah bekaul enggau pekara tauka utai ke amat udah nyadi (Sir John Seely). Iya ngerikodka peneleba pengidup mensia dalam masyarakat ti udah betamadun (G Renier). R G Collingwood nganggap semua sejarah iya nya sejarah senentang pikir tauka idea mensia. Lewis Namier mega nyebut kereban ti diperatika iya nya bekaul pengawa ti ngasuh sesebengkah pekara nyadi.
Sejarah dikira penemu ke minta kitai nasat sereta mansik sesebengkah pekara ti udah nyadi kelia belalauka bukti ti ditemu. Ari bukti tauka pun penatai pekara nya, orang lalu nerangka ari sukut pengawa lalu sida ke ngereja tu dikumbai kitai sejarawan. Jacob Burchharht madahka sejarah nya nasih sesebengkah pekara belalauka sumber reti iya sejarah pengawa ti ngiga sereta mansik pengamat sereta tuju mensia (Arnold Toynbee).
Dalam konteks tu, Edward Carr bisi madahka sejarawan ngemeran dua pengawa besai iya nya ngiga fakta ti beguna lalu ninggalka fakta historis (fakta ukai sejarah). Sejarawan mesti nemu midaka entara pengamat enggau pemula sumber sejarah. Ibnu Khaldun terit amat senentang pekara ti bekaul enggau fakta sejarah. Nitihka ku iya, sejarawan ngaga dua pekara ti berat, iya nya berunding enggau dalam berita senentang sesebengkah pekara ti nyadi lalu ngaga pansik senentang pengamat orang ke nyerita enggau penulis berita nya.
Penemu sejarah belalauka chara sereta ngena penemu sosial. Asil ari metodologi pansik sejarah nya tukang sejarah ulih ngaga interpretasyen sejarah senentang pekara ti dipansik. Interpretasyen nya bepanggai ba chara sejarawan meda utai ke nyadi. Ambika banding, enti iya ngena chara politikologis tentu sejarawan nya deka meratika pekara ti bekaul kuasa, ideologi politik, struktur politik enggau bansa perintah sereta sida ke nyadi tuai.
Nama aja chara ke dikena raban pemansik sejarah patut ngembuan penemu senentang konsep enggau teori penemu sosial baka antropologi, sosiologi, geografi, politik, ekonomi, jaku, litericha, philosophy enggau penemu sosial ti bukai. Besenutuk enggau nya mega lebuh maya bukai sida pemansik sejarah begunaka penemu fizik enggau kimia dikena meresa kereban bekaul enggau fosil, batu bata, kereban purba enggau dokumen lama ti dipansik sida iya.
Urung taun 1920-an, tukang sejarah Perancis ke datai ari raban ‘Annales’ dianggap mujur ngangkatka penemu ilmu sejarah nyadi penemu ti bisi kaul saintifik. Pengawa tu mujur dikereja sida enggau manah lebuh sida ngena jalai kuantitatif sereta ngerembai nengah chara ti amat ketegal faktor baka geografi, struktur sosial enggau chara bepikir. Nya alai, karang sejarah ti diasilka raban tukang sejarah Annales udah meri seput ti baru ngagai pelajar sejarah nengah chara ngerembaika sukut perati bala raban tukang sejarah, baikka iya ari sukut ruang tauka rapat chara (R Suntharalingam, 1987).
Mayuh bendar sukut penemu sejarah ti patut dipelajarka sida ti deka ngemeranka penemu sejarah tu. Ambika banding nembiak ke mansik pekara ti bekaul enggau falsafah sejarah patut meretika polisi sereta pekara senentang falsafah sejarah, pemansang pengawa sejarah (Timur enggau Barat), pemansang falsafah sejarah nitihka periodisasi, epistemologi sejarah, ontologi sejarah, teleologi sejarah, kosmologi sejarah, eskatologi sejarah, nomologi sejarah enggau aksiologi sejarah.
Nama tuju sejarah? Katika sejarah nya semina meratika siti nostalgia tauka romantisisme dikena ngelarika diri baka ke dikumbai sekeda sida ke ukai raban nya. Ibnu Khaldun madahka penemu sejarah nya penemu ti dipansik mayuh pupu raban bansa sereta peturun sida dikena sida nemuka pekara senentang perintah enggau menua sereta utai ke berubah dalam genturung pengidup sesebengkah masyarakat nya.
Nengah sejarah, sesebengkah bansa nya ulih nemu asal penyadi sereta pemansang bansa sida. Ari pekara ke nyadi sejarah kitai mega nemu nama kebuah utai nya nyadi lalu tau ngambi iya nyadika teladan dalam pengidup. Nouruzzaman Shiddiqie dalam bup pengantar Sejarah Muslim (Nurcahaya, Yogyakarta, 1983) bisi nyebut sejarah nya utai ti nyadi dulu suba, iya ukai semina meri penerang senetang pekara nya tang mega meri interpretasyen ngagai hal ti nyadi lebuh ke meratika iya ari sukut kebuah ngambika tau nyadi ajar manah.
Sejarah mega ulih ngeringka semengat enggau pengetan sesebengkah bansa lebuh ti napi krisis tauka utai ti ngachau pengidup kemaya hari nya. Nengah peneleba sejarah, iya ulih nyediaka kuing sesebengkah garis sereta nempa pengarap ke jemah ila. Ambika banding, Polisi Ekonomi Baru (DEB) digaga ba menua kitai bepelasarka peneleba sejarah bansa Melayu ke jauh agi tinggal dalam pemansang ekonomi moden ketegal polisi ti dikemeran perintah kolonial suba. Iya bisi kaul enggau empas ketegal pemansang sejarah kolonial ba menua kitai.
Bansa ti enda ngemeratka sejarah deka tesat kuing sereta lenyau identiti ketegal ulah, chara bepikir udah jauh rari ari sejarah urat akar bansa sida. Lebuh kitai betatika menua enggau masyarakat kitai dia kitai nemu penyadi menua enggau masyarakat kitai nya nengah tanda tauka simbol ti bisi kaul enggau sejarah menua. Nya alai, sejarah nasional patut nyadi sebagi ari unit sejarah dalam pelajar sejarah tanah menua.
Sejarah tradisional tanah menua ulih mai kitai ngelala penatai ketamadunan bansa, lalu sejarah moden tanah menua ke mansang ba abad ke-19 enggau 20 ulih mega nempa semengat kitai ti deka neruska pemansang menua bansa ti ngembuan identiti pengelala diri ke tegap.
Kitai patut meretika proses enggau pejalai sejarah tanah menua enda ulih diserara ari proses sejarah makro antarabangsa ti balat bendar merei kuing runding mayuh sejarah menua baka ideologi, politik, nasionalisme, bedagang, penatai teknologi baru enggau pemindah bansa ari menua luar. Proses sejarah nya udah mai empas ti chukup besai dalam proses sejarah menua.
Sejarah tradisional tanah menua ulih mai kitai ngelala penatai ketamadunan bansa, lalu sejarah moden tanah menua ke mansang ba abad ke-19 enggau 20 ulih mega nempa semengat kitai ti deka neruska pemansang menua bansa ti ngembuan identiti pengelala diri ke tegap.
Kitai patut meretika proses enggau pejalai sejarah tanah menua enda ulih diserara ari proses sejarah makro antarabangsa ti balat bendar merei kuing runding mayuh sejarah menua baka ideologi, politik, nasionalisme, bedagang, penatai teknologi baru enggau pemindah bansa ari menua luar. Proses sejarah nya udah mai empas ti chukup besai dalam proses sejarah menua.
Nya mih kebuah, mata pelajar sejarah deka nempa peturun kitai ke nemu proses pemansang menua bansa, pemansang intelektual, ngingatka pengawa ti udah digaga bala tuai pemesai menua, nempa nilai mensia sereta ngambuh peranak menua ti patriotik. Lebuh ti belematika peneleba sejarah menua, kitai deka nemu sereta sensitif agi lalu ngembuan semengat ke deka enggau masuk dalam proses ngemansangka menua bansa enggau regas sereta produktif belalauka pengangkun sereta ulah patriotisme kitai ti tinggi ngagai menua kitai empu.
Nya alai kitai patut nerima pemutus penemu perintah ti deka ngaga mata pelajar Sejarah nyadika mata pelajar ti patut dipaska bala nembiak ba peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) berengkah ari taun 2013 lalu Sejarah nyadika subjek teras ba sekula primari berengkah 2014.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan