Panyun Jaku
VERNAKULAR ba penemu
aku nya jaku karung menganda sesebengkah menua tauka tempat. Jaku karung
menganda ke ku aku nya mother tongue
dalam jaku English tauka bahasa ibunda
dalam jaku Melayu. Dalam konteks sekula,
iya mai reti sekula ti ngena jaku karung menganda ti dikena belajar tauka
nyadika medium dikena pengajar ngajar nembiak sida. Reti nya mega, jaku vernakular
tu dikena enggau penuh maya pengawa belajar enggau ngajar di sekula. Tu bebida enggau
jaku komunikasyen ti diadaka ukai asal ari peranak menua, ambika banding baka
jaku nasional tauka lingua franca. Pekara ti deka dikupaska sekali tu ngenangka pematut
kitai ngetanka sekula vernakular.
Batang
Kenang
Sekula vernakular nya sekula di ngajar nembiak sida
mayuh macham pekara nengah jaku vernakular tauka jaku bansa asal diri. Nitihka
sejarah, sekula vernakular di Malaysia bisi tiga bansa iya nya Melayu, China enggau
Tamil. Maya nya suba sekula vernakular endang diungkup ngagai bansa diri empu.
Sekula vernakular Melayu ti keterubah ditumbuhka dalam taun 1855, ba Bayan Lepas, Pulau Pinang. Sekula Melayu
Gelugor, Pulau Pinang ngena jaku Melayu nyadika medium dikena ngajar enggau
belajar. Dalam taun 1872, A.M. Skinner bejadika sekula dua renggat, iya nya
renggat pagi enggau ngalih hari. Maya pagi bala nembiak diajar jaku Melayu,
Matematik, Geografi enggau mata pelajar vokasional lalu maya ngalih hari sida
belajarka jaku Arab enggau al-Quran. Ketegal enda mayuh pengajar dia pekara tu
nyadika faktor nadai sekula sekondari Melayu maya nya suba. Tu mih ti ngasuh
ditumbuhka dua buah kolej pematih pengajar iya nya di MPSI Tanjung Malim dalam taun
1922 enggau di MPPM di Melaka dalam taun
1935.
Sekula vernakular China ditumbuhka raban Gerempung
Bejalaika Pengarap London dalam taun 1815. Kelimpah ari nya bisi mega sekula China
ti dibuka orang kediri-kediri tauka sekula prebet. Sekula China ngena jaku China/Mandarin
(Kuv Yu) nyadika medium dikena ngajar enggau belajar. Pengajar enggau bup teks
diimpot ari menua China. Chunto sekula vernalular China iya nya i. SJK (C) Hua
Lian, Tanjung, Perak enggau ii. SJK (C) Chung Hwa, Kota Bharu, Kelantan. Kelas jaku
China bisi mega diatur ba semua `Free School', iya nya di Melaka, Pulau Pinang enggau
Singapore, tang iya enda mujur ngujungka sekula nya dikemaduka perintah.
Siti agi bansa sekula vernakula nya sekula vernakula
Tamil. Sekula vernakular Tamil ngena jaku Tamil nyadika medium dikena belajar
enggau ngajar. Pengajar, kurikulum enggau bup teks semua nya diimpot ari India.
Ambika banding, SJK (T) Manikavasagam, Tanjung Malim, Perak.
Kemaya hari tu sekula vernakular nyau majak
dikerinduka bala apai indai enda ngira bansa. Ninting taun nyau majak mayuh
apai indai nganjung anak sida ngagai sekula vernakular. Nitihka statistik
(Utusan Malaysia Disember 2010) bisi 55,976 tauka 9.15 persin ari 612,064 iku
nembiak ke belajar ba Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) di serata menua
Malaysia datai ari raban bansa bumiputera. Data nya mega madahka dalam taun
2010, Sarawak ngayanka penyampau nembiak bumiputera ti pengabis mayuh besekula di
SJKC, iya nya 16,430 iku lalu ditangkanka enggau nengeri Sabah (12,138 orang).
Penyampau di Johor nya 4,917 iku, Selangor (4,863 iku), Kedah (2,533 iku) enggau
Pahang (2,457 iku).
Bedau lama ti udah, isu sekula vernakular tu tau
disemaka baka telih lama nguli bedarah. Isu nya nyau baka telih ke udah lama
suman ngenyit ngungkat baru ngeruga runding peranak Malaysia ke sensitif ngagai
sekula vernakular.
Kenu ku raban orang ke enda rindu meda sekula
vernakular tu madahka sekula bansa tu tau bendar ngeruga identiti bansa sereta
tau nekul pemansang penyerakup rayat Malaysia. Sida raban tu berasai nangika
nembiak ti diserara ari sekula nasional tau mai penanggul ngagai mensia mayuh
dalam timpuh awak ti panjai kelebih agi lebuh sida udah besai jemah ila.
Bisi orang besetuju enggau penemu tu lalu enda kurang
mega bisi orang bukai ke enda setuju enggau penemu tu. Aku empu kiraka nanahka
raban ti kedua. Ba penemu aku sida tu nguji mebaka runding mensia mayuh sentang
tuju belajar enggau pelajar. Sida tu tau dikiraka orang ke udu hypokrit.
Uji kitai mulaika pengingat, pulai ke pun lalu nimpai reti
konsep sekula. Nitihka sejarah, menua ti keterubah numbuhka utai ti benama
sekula nya menua Prussia dalam taun 1800an. Maya nya orang Prussia benung
begigaka langkah rapat dikena sida ngadaka peranak menua ti taluk ke kereja
sereta sanggup ngeringka sebarang tuju enggau kebuah ti dipinta raja sida.
Ketegal nya sida lalu nengkebang siti sistem ke alai peranak menua sida ke agi
biak diajar sereta dilatih daya idup ti berurun sereta teratur. Sida dianjung
ngagai siti endur ke dikumbai sekula.
Reti nya, iya enda ngira pengulih tauka pengerindu
siku-siku. Asal sida sama umur sida ulih dipegulaika dalam siti raban sereta
diansak belajarka sesebengkah subjek ti ditentuka raban elit. Baka mega dalam raban
soldadu, bala nembiak tu balat betuaika kepala pengajar enggau pengajar lalu
sida semina nerima nama-nama utai ti diajar pengajar ngagai sida. Regimentasyen
tauka atur ti terit baka tu mengkang nyadika tukuh sekula moden kemaya hari tu.
Sepengudah dua abad alai ubah singkang birokratik, dia
sekula kemaya hari tu diperatika ukai semina nyediaka pelajar ari sukut
holistik aja dikena nyukung pemansang nembiak tang sida mega diagih nitihka
sitak tauka compartmentalised. Genap
iku kitai ke udah belajar nengah sistem sekula udah digempuru tauka disitak
bepelasarka pemutus peresa kitai.
Nya mih kebuah pekara tu udah tebalan aba sida ti
bekuasa nguna sekula nyadika kereban social
engineering. Berengkah ari hari keterubah, kenyau ari jeman Prussian menya,
tuju enggau kebuah besekula nya endang nadai tuju bukai tang ketegal social
engineering. Taja pan baka nya, agi mayuh bala mensia mayuh kemaya hari tu agi beba
runding sentang sekula enggau pelajar. Agi mayuh bala ke enda nemu mida entara
pelajar enggau sekula.
Ari sukut realiti, kitai agi bulih pelajar taja pan
kitai nadai nurun ke sekula baka selama. Pelajar ulih dipelajar ari rumah tauka
nengah chara raban informal ke datai begelumu ba rumah. Kemaya hari tu iya
dikumbai besekula ari rumah tauka “home-schooling”. Diatu nyau serap ari sukut
global, mensia mayuh ti ngembuan pengerindu ke konsep unschooling, Sudbury schools, enggau sekula betukuh demokratik.
Unschooling nya chara belajar ti ngemeratka nembiak ke belajar nya empu milih
pekara ti deka dipelajarka iya.
Raban ke seruran nyangkal sekula vernakular selalu
enda nalat isu tu ari sukut kualiti pelajar ti diterimaka nembiak sekula. Sida
enda tentu ngembuan pengingin ati ke mobiliti sosial ke alai semua orang bisi
akses ngagai pelajar ti bekualiti. Sida balat agi digerak enggau pengingin ati
ke deka ngasilka komuniti ti ulih dikambuh nitihka penemu sida empu.
Raban elit ngembuan konsep komuniti ke dekaka nitih
penemu sida. Nya alai sida deka ngena model sekula Prussia ke engkabih baka
kilang ke semina ngasilka orang ba peringkat baruh ditentuka nitih penempa
orang di atas. Dikena sida ngamatka hal tu sida ngumbai nya penyerakup. Enti
diperatika amat-amat penyerakup ke ku sida nya nadai kaul enggau pelajar. Fokus
sida semina sekula. Tu mih maya elemen hipokrit nya ayan. Mayuh orang ke deka
ngelakuka penyerakup enti dipeda nengah chara rama nya sida ke enda kala
besekula ba sekula perintah. Anak sida pan enda dianjung ngagai sekula ke alai
kitai mayuh besekula.
Sida nyingkang tama ke sekula semina beberapa jam aja
setaun tang chara sida bejaku munyi ke sida nemu amat-amat sentang pengidup di
sekula. Utai ke balat ngalitka ati nya maya sida mansutka penemu baka sida nya
ke ngembuan pengarap ke dalam aba sistem sekula kitai tang ulah diayanka sida
nya belaban enggau penemu ti dipansutka sida.
Ari sukut realiti, raban elit tu bekimpin ke pekara ti
nadai kaul sereta nadai meri empas ngagai sida enggau sida sebilik. Lebuh
berundingka diri sebilik sida balat agi berunding nganjung anak sida ngambi
pelajar ke ‘manah’ agi aba menua bukai. Sida seruran deka nyekat sekula ti ulih
dipilihka kitai mayuh laban sida nemu sida bisi kuasa lalu sida empu ulih
nganjung anak sida ngagai sekula ke deka ati sida.
Tu mih ulih dikiraka tragedi ba sida ke bepenatai
pemisi ke tinggi. Ari ke meri peluang ngagai semua orang milih sekula ke ulih
sereta dikedekaka baka enggi sida, sida sanggup nutup peluang nya lebuh mayuh
orang nadai ulih mayar masuk sekula ke baka enggi sida nya.
Uji kitai sama-sama meratika tanya retorik tu. Enti
penyerakup ulih dijapai lebuh nembiak ke datai ari mayuh juru penatai digelumu
ba siti sekula, bah nama kebuah sida deka nutup sekula vernakular dih? Data
sereta evidens di atas tadi udah ngayanka mayuh bansa etnik besekula ba sekula
China enti dibandingka enggau sekula bukai. Iya ke bendar nya mayuh agi mono-ethnic
besekula ba sekula biasa. Enti kitai berunding ari sukut objektif, ukai sekula China
ti patut ditutup.
Simpul
Kenang
Nya mih kebuah ari tadi aku ngumbai isu ti dipetalatka
tu isu ti balat hipokrit. Balat agi hipokrit lebuh pekara tu diayuk sereta
dibebaka enggau runding entara pelajar enggau sekula ke baka kilang. Kelikuh
pasal sekula vernakular tu kelikuh raban orang elit. Ba kitai orang selama tu,
tuju sereta pengingin ati kitai semina deka nyediaka anak kitai enggau pelajar
ti bekualiti. Kitai peranak selama tu agi ulih diberi peluang milih sekula ke
deka kitai tang timpuh enggau maya dikena kitai berubah ngagai sistem milih
sekula nitihka ati diri empu nya dikiraka agi jauh. Sementara kitai nganti
juluk ati kitai nya kitai mega ngarapka raban sida elit tu badu munaska utai ke
mimit ke ulih dipilih rayat selama tu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan