Pemuka Jaku

Pemuka Jaku
Niat ati penulis nengkebang siti blog ngena jaku Iban ngambika jaku tu enda lenyau mabun laya nitihka aki ini kitai ke Serawai Mandai Betangga Tunggang lalu pia mega awakka iya tau nyadika pesaka sida Titik Nasan Pantau Ajan Panjai Lengan, Tuai Sebayan ba Bedega Lintang Takang. Laman tu ukai semina ngenang pasal pemansang jaku Iban di sekula enggau budaya bansa Iban tang mega ngenang pekara pasal pengerindu diau begulai sejalai sereta bekunsi tuju pengidup enggau mayuh pupu raban bansa ba Malaysia. Kepenudi bendar, laman tu dikarapka ulih nyadika penyanding penemu ngagai bala nembiak ke agi belajarka jaku Iban baikka iya di tikas sekula, institut pematih pengajar tauka universiti.

"Dikelala Buah ari Langgu, Dikelala Basa ari Penyiru, Dikelala Bansa ari Jaku"

Jumaat, 3 Ogos 2018

Ngajar Sistem Jaku Jaku Iban Prinsip enggau Teknik Tusun Keempat


Prinsip Kaul-jaul

Nitihka Kurikulum Jaku Iban KBSM, pengawa ngajar jalai jaku mesti dikaul-jaul enggau pengawa ngajar pengelandik jaku ke bukai iya nya pengelandik mending, bejaku, macha enggau nulis tang ba Kurikulum Jaku Iban KSSM penemu jalai jaku diberi awak ke kediri taja pia iya agi bisi kaul enggau pengelandik bejaku ke bukai. Nitihka dokumen kurikulum KSSM pengajar patut nyediaka ruang enggau peluang alai nembiak betarakka jalai jaku mungkur semua pengelandik jaku ambika chunto; mending enggau bejaku, macha enggau nulis, (diambi ari DSKP KSSM Bahasa Iban Tingkatan 1 lambar 29). Langkahrapat kaul-jaul tu minta pengajar Jaku Iban enda nyerara aspek jalai jaku ari pengelandik jaku tang bejalaika pengawa ngajar jalai jaku sama-sama enggau siti tauka lebih pengelandik jaku ba siti awak ngajar ti sama.

Prinsip tu enda ngasuh ngemeranka pengawa ngajarka jalai jaku ke nganggap jalai jaku nya aspek ke diserara ari ngajar elemen jaku ke bukai. Iya ti patut nya jalai jaku ngembuan elemen ti semampai bisi maya bejaku; genap kali kitai bejaku tauka nulis, kitai tetap ngena jalai jaku baikka kitai nemu kitai ngena jalai jaku tauka enda. Nya kebuah, aspek jalai jaku endang patut bendar dikaul-jaul enggau pengawa ngajar pengelandik jaku.  

Nama kebuah ngena prinsip kaul-jaul?

Prinsip kaul-jaul tu enti dipejalaika enggau manah tau ngasuh pengawa ngajar Jaku Iban kelebih agi ngajar aspek jalai jaku nya idup sereta ngerinduka ati. Kebuah pia, maya ngajar, pengajar Jaku Iban ulih bejalaika mayuh bansa aktiviti ngajar jaku. Kelimpah ari pengajar ngajar jalai jaku, iya mega ulih ngaga aktiviti ti bisi kaul enggau siti tauka lebih pengelandik bejaku ba siti awak pelajar ti sama. Aktiviti ti mayuh bansa baka tu ulih nyeliah nembiak ari ke enda rindu belajar laban ke semina belajarka siti aspek aja iya penemu jalai jaku. Aktiviti ti mayuh bansa tu mega mantu pengajar Jaku Iban ngena kereban pengelandik jaku nyadika set induksi tauka nyadika stimulus pelajar. Tu ngujungka pengawa ngajar jalai jaku nya bisi reti sereta semitan agi ba nembiak.

Baka ni chara ngena prinsip kaul-jaul?

Baka ke udah disebut, prinsip kaul-jaul tu begunaka penemu jalai jaku diajar sama enggau siti tauka lebih pengelandik jaku maya siti-siti awak ngajar. Reti nya mayuh leman kaul-jaul sekalika elemen jalai jaku nya dikaul-jaul enggau siti, dua, tiga tauka empat pengelandik jaku.




Di baruh tu dirintaika mayuh leman kaul-jaul ke ulih dipegulaika.

1
Dikaul enggau siti pengelandik jaku.

(a)
jalai jaku + mending

(b)
jalai jaku + bejaku

(c)
jalai jaku + macha

(d)
jalai jaku + nulis
2
Dikaul enggau dua pengelandik jaku.

(a)
jalai jaku + mending + bejaku

(b)
jalai jaku + mending + bejaku

(c)
jalai jaku + mending + macha

(d)
jalai jaku + bejaku + macha

(e)
jalai jaku + bejaku + nulis

(f)
jalai jaku + macha + nulis
3
Dikaul enggau tiga pengelandik jaku (enda ngira rurun pengelandik).

(a)
jalai jaku + mending + bejaku + macha

(b)
jalai jaku + mending + bejaku + nulis

(c)
jalai jaku + bejaku + macha + nulis
4
Dikaul enggau empat pengelandik jaku (enda ngira rurun pengelandik).

(a)
jalai jaku + mending + bejaku + macha + nulis

Sigi mudah agi mih enti pengajar ngaul-jaul jalai jaku enggau siti tauka dua pengelandik jaku ba siti awak ngajar tang taja pia nyangka tusah agi ngaul-jaul tiga tauka empat pengelandik jaku. Nama-nama tukuh kaul-jaul ti dikena nya balat bepanggai ba pemintar pengajar ngungkupka awak enggau penau iya bejalaika aktiviti ngajar nya.

Nangkan tu nya dibantaika chunto objektif pelajar ke alai jalai jaku Jaku Iban dikaul-jaul enggau siti pengelandik bejaku.

Ambika banding, pengajar deka ngajar jaku penempat ari, ke, di, enggau kena. Pugu objektif iya nya
1
nembiak ulih mida reti entara leka jaku ari enggau ke, sereta di enggau kena.
2
nembiak ulih ngena leka jaku penempat nya enggau betul dalam konteks ayat.

Pengajar ulih ngaul pengawa ngajar leka jaku penempat tu enggau pengawa ngajar pengelandik macha.

Lebuh nyediaka pelajar, pengajar tau milih dua iti teks bacha dikena nyadika stimulus ngajar leka jaku penempat nya. Siti teks bacha ngundan leka jaku penempat ari enggau ke lalu siti agi nya ngundan leka jaku penempat di  enggau kena nitihka konteks ayat.

Pengajar ulih ngepunka ajar iya enggau minta nembiak macha sengian teks ti diberi. Tu lalu ditangkan enggau pengajar nanya sekeda tanya dikena nentuka nembiak udah meretika teks nya tauka enda. Tu pengawa pengelandik macha.

Udah nya pengajar mindah ngagai aktiviti jalai jaku; ngena ayat ti bisi ngundan leka jaku penempat ti bisi dalam teks bacha nya tadi nyadika chunto iya lalu nerangka bida reti entara kedua-dua leka jaku nya. Udah nya pengajar lalu meri chunto bukai sereta ngulihka chunto bukai mega ari bala nembiak.

Pengawa tu lalu ditangkan enggau siti pengawa latih dikena negapka pemereti nembiak lalu mega dikena ngelatih nembiak ngena leka jaku penempat ti relevan sereta betul nitihka konteks ayat. Ba pengujung pelajar, pengajar nyaup nembiak ngaga simpul penemu senentang bida entara leka jaku ari enggau ke nya.

Baka nya ku chara ngenataika leka jaku penempat, iya nya ngena kedua-dua teks bacha sereta dientudi enggau aktiviti jalai jaku bepelasarka chunto ti bisi ayan ba teks bacha nya.

Ajar tu ulih ditutup enggau pengawa latih betulis ti pandak dikena pengajar nya nentuka pengulih bala nembiak iya senentang reti sereta guna leka jaku penempat nya.

Langkahrapat kaul-jaul ulih mungkur lebih ari siti pengelandik jaku baka tu:

Pengajar ngelanggur deka ngajar jaku sebut enggau jaku tulis, lalu deka ngaul-jaul aspek jalai jaku tu enggau aktiviti mending, bejaku enggau nulis. Pelajar tu begunaka dua awak ngajar ti betangkan-tangkan.

Pelajar tu berengkah enggau pengawa pengajar ngasuh bala nembiak iya mendingka siti drama ti udah direkod (aktiviti mending).

Tembu mendingka drama nembiak diberi peluang ngeluluka drama nya ngena skrip ti udah disadungka pengajar ngagai sida (aktiviti bejaku).

Bepelasarka ayat-ayat ti diambi ari skrip drama, pengajar lalu nunjukka chara jaku sebut nya enti iya ditukar ngagai jaku tulis. Tu diperati ari sukut jaku ganti nama, jaku pengawa, tanda bacha, urup besai/mit enggau ti bukai.

Maya tu mega, pengajar ngiring ngembing nembiak senentang chara  nukar jaku sebut ngagai jaku tulis. Udah nya nembiak diberi latih nukar ayat-ayat ari jaku sebut ngagai jaku tulis. Latih tu dipejalai ngena chara bejaku. Udah nya baru ditangkan enggau nulis. Nembiak dipinta nukar sekeda jaku pandak ngagai jaku tulis.

Ba pengujung pelajar, baru pengajar nisih nembiak ngena chara bejaku tauka betanya-saut asil ari kereja sida sebedau tu. Pengajar mega lalu nulung ngemetulka sebarang penyalah ti bisi.

Timbang Pedagogi

Pengajar Jaku Iban mesti seruran ngingatka diri sentang tuju prinsip kaul-jaul ba pengawa ngajar enggau belajar kelebih agi ba aspek jalai jaku ngambika ulih narit ati sereta semitan ba nembiak. Taja pia, pemujur strategi tu dikena balat bepanggai ba pemereti penemu pengajar sentang konsep kaul-jaul kelebih agi teknik-teknik ngajar ke dikena sida.

Bisi sekeda pekara ke patut ditimbang penemu ari sukut pedagogi ke ulih nyadika malin pengajar Jaku Iban lebuh sida ngemeranka prinsip kaul-jaul baka ke dipejuraika nangkan tu.

Pengawa ngajar jalai jaku ngena chara kaul-jaul enda tau enda dipejalaika enggau perambu ti chukup sereta betul. Iya mesti diperambu dalam siti skim pelajar ungkup siti-siti penggal tauka semester. Dalam skim nya, genap aspek jalai jaku mesti dibagi ngagai topik lalu tiap-tiap topik nya mega dibagi ngagai subtopik. Skim tu mesti ngayanka enggau terang topik/subtopik ti patut diajar dalam tiap-tiap minggu. Agih topik/subtopik diperambu baka nya ngambika pengajar ulih nentuka topik/subtopik ti patut diajar minggu dudi lalu ngaga langgur ari sukut kereban ngajar.

Pengawa ngajar jalai jaku mesti sama-sama dikemerat enggau ngajar pengelandik jaku lalu iya mesti diberi fokus enggau awak ti patut lebuh merambu taga jam Jaku Iban. Dalam langgur pelajar seminggu (RPM) Jaku Iban, dia pengajar mesti ngungkup enda kurang ari siti awak dikena ngajar jalai jaku ngena chara kaul-jaul lalu maya tu mega jalai jaku nya nyadi pugu komponen ari sukut maya ti diungkupka pengajar. Reti nya ari penyampau 40 minit awak belajar enggau ngajar dia jalai jaku ti dikaul-jaul enggau pengelandik bejaku enggau nulis, awak ti patut; ambika banding baka 15 – 20 minit patut dikena aktiviti jalai jaku ke udah dilanggurka pengajar.

Enti pengajar semuti ngajar jalai jaku sechara enda sengaja aja lalu meri awak ti mimit, ambika banding 5 minit ngagai pengawa ngajar jalai jaku dalam siti timpuh ngajar dia pengawa ngajar jalai jaku tu nadai mai penguntung ti besai ke ulih diarapka pengajar enggau nembiak.

Pengajar mesti nentuka objektif ti diungkup ngagai ngajar jalai jaku dulu lalu udah nya baru nyediaka kereban ti engkeman dikena nyapai objektif nya. Prosedur langgur tu mesti dititihka pengajar. Ambika banding, enti pengajar deka ngajar jaku tekenyit ari sukut guna jaku tu dia iya patut ngiga kereban ngajar baka teks tauka audio ti ulih dikena nyadika stimulus pelajar nya. Sigi enda patut sereta salah amat enti pengajar milih siti teks bacha udah nya baru merati sereta ngiga elemen jalai jaku ke bisi dalam teks nya ti ulih diselitka iya maya ngajar.

Pengajar mesti nentuka kaul-jaul entara elemen jalai jaku enggau pengelandik jaku nya lanchar dipejalaika. Siti bansa aktiviti mesti ditangkan enggau aktiviti ke bukai enggau nadai penanggul. Ba hal tu, kereban ungkup siti-siti pengelandik jaku ulih nyadika stimulus ke ulih narit ati ungkup aktiviti jalai jaku. Ambika banding, siti leka main nya disada sereta isi leka main nya dipejuraika nembiak enggau pengajar sida. Udah nya baru leka main nya nyadi stimulus  dikena ngajar konsep ayat tunsang laban dalam leka main nya nyangka bisi baris genteran ti struktur ayat nya tunsang bebanding enggau ayat selama. Udah nya penteba ayat tu ulih dikaitka enggau chara nulis leka main ti mudah ke alai bala nembiak dipinta ngalihka segenteran ayat nya ti ditulis dalam ayat selama ngagai ayat tunsang dikena ngemanahka agi leka main nya.

Kepenudi sekali, pengajar mesti nemu enggau terang nama utai ke dikedekaka iya sekalika iya deka ngajar siti elemen ti baru tauka negapka siti penemu ti udah dipelajarka bala nembiak tauka ngemetulka penyalah leka jaku tauka ayat. Kebuah pia, laban genap pekara tu tadi begunaka chara ngajar enggau fokus ti bebida. Ba pun pelajar, pengajar begunaka mayuh chunto ti engkeman lalu meri penerang ti chukup silik dikena nyaup nembiak meretika konsep. Tang ba pengujung pelajar iya nya maya negapka sesebengkah penau dia pengajar patut meri aktiviti ti negap tauka nguji pengulih sereta penemu nembiak senentang sesebengkah aspek jalai jaku ti udah dipelajar sida. Ba aktiviti seridi dia nembiak ke kurang penemu dalam jalai jaku diberi latih ti chukup dikena nyaup sida mutarka penanggul pelajar sida.

Nya alai, balat rua mih awak enggau energi sereta enda ngerinduka ati nembiak enti pengajar meri penerang ti panjai senentang siti elemen jalai jaku ke udah dipelajar sereta diperetika sida. Pengajar ti nganggap nembiak sida bedau tauka nadai penemu sigi bisi. Sida tu tak majak ngajar taja nembiak endang udah bisi penemu jalai jaku. Tu mih siti kebuah pengawa ngajar jalai jaku nya enda tentu ngerinduka ati bala nembiak.    




BUP SANDING PENEMU

Abdullah Hassan 1984, Linguistik Am untuk Guru Bahasa Malaysia, Penerbit Fajar Bakti Sdn.Bhd. , Petaling Jaya.

_________________ (ed) 1987, Kesalahan Bahasa dalam Bahasa Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ 1974, The Morphology of Malay, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Anthony, E.M. (ed). 1976, Reading: Insights and Approaches, Singapore University Press, Singapore.

Ashley, R.S., 1984, Successful Techniques for Teaching Elementary Language Arts, Parker Publishing, New York.

Asmah Haji Omar dan Rama Subbiah (1968), An Introduction to Malay Grammar, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ (ed)1984, Kaedah Pengajaran Bahasa. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Azman Wan Chik (1981), Prinsip dan Kaedah Mengajar Kesusasteraan Melayu, Utusan Publications, Kuala Lumpur.

_________________ 1982, Ujian Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ (ed)1986, Mengajar Bahasa Malaysia: Latihan Guru dan Bahan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Gurner, R. (1976), Language, Learning and Remedial Teaching, Edward Arnold, London.

Koh Boh Boon (1981), Pengajaran Bahasa Malaysia, Utusan Publications, Kuala Lumpur.

Koh Boh Boon (1990), Pengajaran Tatabahasa Bahasa Malaysia: Prinsip dan Teknik, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.

_________________ 1981, Pengajaran Pemulihan dalam Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ 1984, Bahan Pengajaran Kendiri Terancang, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ (ed) 1989, Perspektif-perspektif dalam Pengajaran Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ 1978, The Teaching of Malay Affixes, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.

Lado, R., (1976), Language Teaching: A Scientific Approach, Tata McGraw-Hill Publishing, Bombay.

Lim Kiat Boey (1975), An Introduction to Linguistics for the Language Teacher, Singapore University Press, Singapura.

Lufti Abas (1975), Tatabahasa Perbandingan: Predikat, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

_________________ 1976, Tatabahasa Perbandingan: Ayat, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Mackey, W.F., (1978), Language Teaching Analysis, Longman, London.

Mashudi B.H. Kader ((1981), The Syntax of Malay Interrogatives,  Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Mohd. Taib Osman (ed), (1977), Pengajaran Bahasa dan Kesusasteraan Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Nik Safiah Karim (1978), Bahasa Malaysia Syntax, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

_________________ (ed), 1986, Bahasa Melayu Tinggi: Teori dan Penerapan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ et al. (ed), 1982, Tatabahasa Dewan: Ayat. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ et al. (ed), 1989, Tatabahasa Dewan: Perkataan. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Payne, E.M.F., (1970), Basic Syntactic Structures in Standard Malay, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Raminah Hj. Sabran dan Rahim Syam (1985),  Kaedah Pengajaran Bahasa Malaysia,  Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Petaling Jaya.

Richards, J.C. dan Rodgers, T.S. (1986), Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge University Press, Cambridge.

Rivers, W.M. (1981), Teaching Foreign-Language Skills, The University of Chicago Press, Chicago.

Sofiah Hamid dan Zaiton Ab. Rahman (ed), (1988), Ke Arah Keprofesionalan Guru Bahasa dan Sastera Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Stern, H.H. (1983), Fundamental Concepts of Language Teaching, Oxford University Press, Oxford.

Wilkins, D. A., (1978), Linguistic in Language Teaching, ELBS and Edward Arnold, London.

_________________ 1981. Second Language Learning and Teaching, ELBS and Edward Arnold, London.














  











Tiada ulasan:

Catat Ulasan