Prinsip Setimbang Dalam Jalai Jaku Jaku Iban
Kelimpah ari isi pekara jalai jaku Jaku Iban baka ke
disebut dalam Kurikulum Pelajar Jaku Iban KSSM, pengajar Jaku Iban patut nemu
prinsip pelasar maya ngaga langgur objektif ngajar jalai jaku. Prinsip tu enda
tau enda meri perati ti setimbang ngagai penemu
senentang jalai jaku lalu ditangkan mega enggau pengelandik ngena mayuh leman jaku, rambai jaku enggau ayat dalam
konteks ti betul.
Pengawa ti ngasika prinsip setimbang nya beguna amat
dikena nentuka pengawa ngajar jalai jaku nya semitan. Pengajar Jaku Iban enda
tau enda nyeliahka diri ari sekeda pengajar Jaku Iban ke entara nemu diri tauka
enda sida nya kelalu ngemeratka penemu jalai jaku ngujungka sida ninggalka
pengelandik ngena jaku nya. Pengawa sekeda pengajar ke baka tu tau mai empas ti
enda manah ngagai pengawa belajarka jalai jaku Jaku Iban. Ambika teladan, enti
pengajar nya semuti meri perati berat ngagai aktiviti ngajar nembiak iya nemu
bansa tauka raban jaku, nya tau ngujungka sida semina teulihka penemu senentang
nama mayuh raban jaku dalam Jaku Iban. Penemu ti baka tu taja pan beguna enda
nyamin pengulih nembiak ngena mayuh leman jaku enggau betul dalam konteks ayat.
Nya alai, langgur pelajar ungkup ngajar sesebengkah
subtopik jalai jaku Jaku Iban mesti ngembuan dua leman objektif iya objektif
penemu enggau objektif pengelandik.
Ambika banding dalam langgur pengawa ngajar penambah nge ... enggau be ..., kedua-dua leman objektif mesti bisi disebut. Objektif ti
betukuh penemu baka ke dirintai di baruh tu:
1.
|
Ngambika nembiak
nemu guna penambah nge ...
|
2.
|
Ngambika nembiak
nemu guna penambah be...
|
3.
|
Ngambika nembiak
nemu bida nge ... enggau be ... ari sukut guna jaku.
|
Objektif penemu ke udah disebut di atas enda tauka
enda disempulang enggau objektif ti betukuhka pengelandik jaku baka ke disebut
di baruh tu:
1.
|
Ngambika nembiak
ulih milih enggau betul, entara leka jaku bepenambah nge ... enggau leka jaku be
... dikena ngisi lapang dalam konteks ayat ti diberi.
|
2.
|
Ngambika nembiak
ulih nentuka ni bagi siti leka jaku bepenambah nge ... tauka be...
dikena enggau betul dalam konteks ayat nya.
|
3.
|
Ngambika nembiak
ulih ngemetulka leka jaku bepenambah nge
... tauka be ... ti salah dalam
konteks ayat ti diberi nya.
|
4.
|
Ngambika nembiak
ulih ngena enggau betul leka jaku bepenambah nge ... tauka be ...
dalam ayat ti ditempa diri empu.
|
Enti kitai merambu deka ngajar jaku ganti nama, kitai
mesti nentuka objektif ngajar kitai nya mungkur dua bansa iya nya penemu enggau
pengelandik jaku baka ke dirintai di baruh tu.
1.
|
Ngambika nembiak
nemu mayuh raban leka jaku ganti nama baka jaku ganti nama rama enggau tetap,
jaku ganti nama orang keterubah, kedua enggau ketiga.
|
|
2.
|
Ngambika nembiak
ulih mida entara jaku ganti nama rama enggau jaku ganti nama tetap.
|
|
3.
|
Ngambika nembiak ulih
mida entara jaku ganti nama orang keterubah, kedua enggau ketiga.
|
|
4.
|
Ngambika nembiak
ulih milih entara sekeda jaku ganti nama ti sama raban, siti jaku ganti nama
ti engkeman ba konteks ayat ti diberi.
|
|
5.
|
Ngambika nembiak
ulih nyidi lalu ngemetulka penyalah dalam guna jaku ganti nama dalam konteks
ayat ti diberi.
|
|
6.
|
Ngambika nembiak
ulih ngayanka pemida reti entara dua tauka lebih jaku ganti nama (baka ba
chunto ti nangkan tu) enggau guna genap iti jaku ganti nama dalam konteks
ayat ti engkeman.
|
|
(a)
|
kitai, kami
|
|
(b)
|
kita, nuan, sida
|
|
(c)
|
aku
|
|
(d)
|
iya
|
|
(e)
|
niang
|
Objektif 1 ngagai 3 nya objektif ti ngemeratka penemu
senentang jaku ganti nama lalu tiga ke bukai nya ngemeratka pengelandik ngena
jaku ganti nama enggau betul dalam konteks ti engkeman.
Disimpulka enggau jaku pandak, dia kitai ulih madahka
pengajar Jaku Iban enda tau enda nemu enggau silik isi pekara jalai jaku
nitihka Kurikulum Mata Pelajar Jaku Iban KSSM lalu iya mega mesti ngelanggur
ngajar jalai jaku ke meri perati ti setimbang entara ngulihka penemu enggau
ngulihka pengelandik.
BUP SANDING PENEMU
Abdullah Hassan 1984, Linguistik Am untuk Guru
Bahasa Malaysia, Penerbit Fajar Bakti Sdn.Bhd. , Petaling Jaya.
_________________ (ed) 1987, Kesalahan Bahasa dalam
Bahasa Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
_________________ 1974, The Morphology of Malay,
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
Anthony, E.M. (ed). 1976, Reading:
Insights and Approaches, Singapore University Press, Singapore.
Ashley, R.S., 1984, Successful Techniques for Teaching
Elementary Language Arts, Parker Publishing, New York.
Asmah Haji Omar dan Rama Subbiah
(1968), An Introduction to Malay Grammar,
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
_________________ (ed)1984, Kaedah
Pengajaran Bahasa. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
Azman Wan Chik (1981), Prinsip dan Kaedah Mengajar Kesusasteraan
Melayu, Utusan Publications, Kuala Lumpur.
_________________ 1982, Ujian
Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
_________________ (ed)1986, Mengajar
Bahasa Malaysia: Latihan Guru dan Bahan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala
Lumpur.
Gurner, R. (1976), Language, Learning and Remedial Teaching, Edward
Arnold, London.
Koh Boh Boon (1981), Pengajaran Bahasa Malaysia, Utusan
Publications, Kuala Lumpur.
Koh Boh Boon (1990), Pengajaran Tatabahasa Bahasa Malaysia:
Prinsip dan Teknik, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.
_________________ 1981, Pengajaran
Pemulihan dalam Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala
Lumpur.
_________________ 1984, Bahan
Pengajaran Kendiri Terancang, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
_________________ (ed) 1989, Perspektif-perspektif
dalam Pengajaran Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala
Lumpur.
_________________ 1978, The
Teaching of Malay Affixes, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.
Lado, R., (1976), Language Teaching: A Scientific Approach, Tata
McGraw-Hill Publishing, Bombay.
Lim Kiat Boey (1975), An Introduction to Linguistics for the
Language Teacher, Singapore University Press, Singapura.
Lufti Abas (1975), Tatabahasa Perbandingan: Predikat, Dewan
Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.
_________________ 1976, Tatabahasa
Perbandingan: Ayat, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
Mackey, W.F., (1978), Language Teaching Analysis, Longman,
London.
Mashudi B.H. Kader ((1981), The Syntax of Malay Interrogatives, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.
Mohd. Taib Osman (ed), (1977), Pengajaran Bahasa dan Kesusasteraan
Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.
Nik Safiah Karim (1978), Bahasa Malaysia Syntax, Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.
_________________ (ed), 1986, Bahasa
Melayu Tinggi: Teori dan Penerapan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala
Lumpur.
_________________ et al. (ed), 1982, Tatabahasa Dewan:
Ayat. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
_________________ et al. (ed), 1989, Tatabahasa Dewan:
Perkataan. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.
Payne, E.M.F., (1970), Basic Syntactic Structures in Standard
Malay, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.
Raminah Hj. Sabran dan Rahim
Syam (1985), Kaedah Pengajaran Bahasa Malaysia, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Petaling Jaya.
Richards, J.C. dan Rodgers, T.S.
(1986), Approaches and Methods in
Language Teaching, Cambridge University Press, Cambridge.
Rivers, W.M. (1981), Teaching Foreign-Language Skills, The
University of Chicago Press, Chicago.
Sofiah Hamid dan Zaiton Ab.
Rahman (ed), (1988), Ke Arah
Keprofesionalan Guru Bahasa dan Sastera Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka
(DBP), Kuala Lumpur.
Stern, H.H. (1983), Fundamental Concepts of Language Teaching, Oxford
University Press, Oxford.
Wilkins, D. A., (1978), Linguistic in Language Teaching, ELBS
and Edward Arnold, London.
_________________ 1981. Second
Language Learning and Teaching, ELBS and Edward Arnold, London.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan