Pemuka Jaku

Pemuka Jaku
Niat ati penulis nengkebang siti blog ngena jaku Iban ngambika jaku tu enda lenyau mabun laya nitihka aki ini kitai ke Serawai Mandai Betangga Tunggang lalu pia mega awakka iya tau nyadika pesaka sida Titik Nasan Pantau Ajan Panjai Lengan, Tuai Sebayan ba Bedega Lintang Takang. Laman tu ukai semina ngenang pasal pemansang jaku Iban di sekula enggau budaya bansa Iban tang mega ngenang pekara pasal pengerindu diau begulai sejalai sereta bekunsi tuju pengidup enggau mayuh pupu raban bansa ba Malaysia. Kepenudi bendar, laman tu dikarapka ulih nyadika penyanding penemu ngagai bala nembiak ke agi belajarka jaku Iban baikka iya di tikas sekula, institut pematih pengajar tauka universiti.

"Dikelala Buah ari Langgu, Dikelala Basa ari Penyiru, Dikelala Bansa ari Jaku"

Ahad, 22 Julai 2018

Ngajar Sistem Jaku Jaku Iban Prinsip enggau Teknik Tusun Kedua




Bungkur Aspek Jalai Jaku Dalam Kurikulum Jaku Iban

Pengawa ngajar jalai jaku Jaku Iban di sekula sekondari endang ngembuan tuju ke deka ngasuh nembiak belematika sistem jaku sereta guna Jaku Iban ti standard enggau betul maya bejaku tauka nulis. Dikena ngulihka juluk ati tu, pengajar Jaku Iban mesti nemu bungkur aspek jalai jaku dalam Kurikulum Jaku Iban KSSM.

Dalam Kurikulum Jaku Iban KSSM ke dikumbai Dokumen Kurikulum dan Standard Pentaksiran (DSKP), fokus rampa pengelandik jalai jaku endang beguna bendar dikena nentuka nembiak ulih ngena jaku enggau betul, betelipi mansutka jaku nitihka tuju, audiens, konteks enggau budaya. Nguasa pengelandik jalai jaku deka nentuka nembiak kur mansutka jaku, mujur belajar sereta nanggam kaul ke rat enggau orang bukai.

Peratika penerang di baruh tu ke diambi ari DKSP Bahasa Iban Tingkatan 1 senentang jalai jaku Jaku Iban. 

Dikena ngemansangka pengelandik, strategi enggau pemaiulah ke efektif dalam individu nembiak pengajar patut:


nguasa jalai jaku (grammar rules) enggau dalam sereta betelipi mansutka jaku.

matih nembiak ngena semua pengelandik jaku lebuh betarakka struktur enggau guna jaku.

besakumka akal chara ngajar item enggau struktur jalai jaku sechara eksplisit sereta sistematik bepelasarka konteks lalu disukung kereban bantu ke autentik dikena meransang nembiak.

nyendiaka ruang enggau peluang alai nembiak betarakka jalai jaku mungkur semua pengelandik jaku (chunto; mending enggau bejaku, macha enggau nulis).

nunjuk ngagai nembiak baka ni jaku dikena ba mayuh bengkah konteks, audiens enggau pengidup besehari-sehari.

seruran beratika jalai nembiak ngena jaku lalu ngemetulka penyilap ke bisi nyadi.


(Diambi ari:DSKP Bahasa Iban Tingakatan 1, 2015)



Aspek jalai jaku dalam Kurikulum Jaku Iban KSSM mungkur dua sitak iya nya morfologi enggau sintaksis.

Sitak morfologi mungkur aspek raban jaku enggau tukuh leka jaku. Sitak tu ulih dirintai baka ke di baruh tu.
1.           Raban jaku dalam Jaku Iban nya nyengkaum
(a) jaku nama
(b) jaku pengawa
(c) jaku adjektif
(d) jaku tugas
2.           Atur ngaga leka jaku nya nyengkaum
(a) meri penambah
(b) betanduka leka jaku    
(c) beturuka leka jaku

Iya ke patut mega dipasuk dalam sub-sitak dalam jalai jaku iya nya sebut enggau intonasyen nitihka pola ayat ti nangkan tu:
                  (a) ayat penerang selama
                  (b) ayat tanya
                  (c) ayat perintah
                  (d) ayat tunsang

Sitak sintaksis mungkur pekara ti berat ti bisi bekaul enggau tusun leka jaku dikena nempa rambai jaku enggau ayat.
1.    Ngaga ayat ari subjek enggau redikat disempulang enggau aspek atur ngaga iya.
2.    Bansa ayat  iya nya ayat penerang, ayat tanya, ayat perintah enggau ayat tekenyit.
3.    Konsep ayat aktif enggau ayat pasif.
4.    Tusun ayat iya nya tusun selama enggau tusun tunsang.
5.    Tusun konstituen ayat iya nya proses ngaga ayat:
                  (a) ayat tunggal
                  (b) ayat turu




BUP SANDING PENEMU

Abdullah Hassan 1984, Linguistik Am untuk Guru Bahasa Malaysia, Penerbit Fajar Bakti Sdn.Bhd. , Petaling Jaya.

_________________ (ed) 1987, Kesalahan Bahasa dalam Bahasa Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ 1974, The Morphology of Malay, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Anthony, E.M. (ed). 1976, Reading: Insights and Approaches, Singapore University Press, Singapore.

Ashley, R.S., 1984, Successful Techniques for Teaching Elementary Language Arts, Parker Publishing, New York.

Asmah Haji Omar dan Rama Subbiah (1968), An Introduction to Malay Grammar, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ (ed)1984, Kaedah Pengajaran Bahasa. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Azman Wan Chik (1981), Prinsip dan Kaedah Mengajar Kesusasteraan Melayu, Utusan Publications, Kuala Lumpur.

_________________ 1982, Ujian Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ (ed)1986, Mengajar Bahasa Malaysia: Latihan Guru dan Bahan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Gurner, R. (1976), Language, Learning and Remedial Teaching, Edward Arnold, London.

Koh Boh Boon (1981), Pengajaran Bahasa Malaysia, Utusan Publications, Kuala Lumpur.

Koh Boh Boon (1990), Pengajaran Tatabahasa Bahasa Malaysia: Prinsip dan Teknik, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.

_________________ 1981, Pengajaran Pemulihan dalam Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ 1984, Bahan Pengajaran Kendiri Terancang, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ (ed) 1989, Perspektif-perspektif dalam Pengajaran Bahasa Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ 1978, The Teaching of Malay Affixes, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.

Lado, R., (1976), Language Teaching: A Scientific Approach, Tata McGraw-Hill Publishing, Bombay.

Lim Kiat Boey (1975), An Introduction to Linguistics for the Language Teacher, Singapore University Press, Singapura.

Lufti Abas (1975), Tatabahasa Perbandingan: Predikat, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

_________________ 1976, Tatabahasa Perbandingan: Ayat, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Mackey, W.F., (1978), Language Teaching Analysis, Longman, London.

Mashudi B.H. Kader ((1981), The Syntax of Malay Interrogatives,  Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Mohd. Taib Osman (ed), (1977), Pengajaran Bahasa dan Kesusasteraan Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Nik Safiah Karim (1978), Bahasa Malaysia Syntax, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

_________________ (ed), 1986, Bahasa Melayu Tinggi: Teori dan Penerapan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ et al. (ed), 1982, Tatabahasa Dewan: Ayat. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

_________________ et al. (ed), 1989, Tatabahasa Dewan: Perkataan. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur.

Payne, E.M.F., (1970), Basic Syntactic Structures in Standard Malay, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Raminah Hj. Sabran dan Rahim Syam (1985),  Kaedah Pengajaran Bahasa Malaysia,  Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Petaling Jaya.

Richards, J.C. dan Rodgers, T.S. (1986), Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge University Press, Cambridge.

Rivers, W.M. (1981), Teaching Foreign-Language Skills, The University of Chicago Press, Chicago.

Sofiah Hamid dan Zaiton Ab. Rahman (ed), (1988), Ke Arah Keprofesionalan Guru Bahasa dan Sastera Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur.

Stern, H.H. (1983), Fundamental Concepts of Language Teaching, Oxford University Press, Oxford.

Wilkins, D. A., (1978), Linguistic in Language Teaching, ELBS and Edward Arnold, London.

_________________ 1981. Second Language Learning and Teaching, ELBS and Edward Arnold, London.














  







Tiada ulasan:

Catat Ulasan